In een tijdperk van groeiende vraag naar telecommunicatiediensten wordt het verhuren van grond voor gsm-masten steeds populairder. In Polen en de rest van de wereld streven mobiele netwerken ernaar om het bereik en de kwaliteit van hun diensten te vergroten, wat de bouw van nieuwe basisstations vereist. Het verhuren van grond voor zo’n mast kan voordelig zijn voor zowel de eigenaar van het perceel als de telecomoperator.
De telecommunicatiemarkt in Polen is dynamisch en wordt gekenmerkt door intensieve infrastructuurontwikkeling. Er zijn in Polen meer dan 30.000 overeenkomsten voor de verhuur van grond voor gsm-masten, en dit aantal blijft groeien. Volgens het rapport van het Bureau voor Elektronische Communicatie (UKE) waren er eind 2023 ongeveer 20.390 basisstations in Polen, waarvan sommige worden beheerd door operators zoals Orange en T-Mobile. Het totale aantal telecommunicatiemasten en -torens in Polen omvat zowel operator-masten als die beheerd door infrastructuurbedrijven zoals Cellnex.
Cellnex: Het Spaanse bedrijf Cellnex Telecom, een van de grootste exploitanten van telecommunicatie-infrastructuur in Europa, bezit 14.525 telecommunicatiemasten en -torens in Polen. Veel van deze masten zijn afkomstig van overnames van mobiele netwerkoperators zoals Play en Plus (Telepolis.pl) (Telko).
Play (P4): Play, een van de belangrijkste mobiele operators in Polen, en Plus (Polkomtel), onderdeel van de Cyfrowy Polsat Group, gebruiken masten die door Cellnex zijn aangekocht. In totaal gebruikt het Play-netwerk 7.517 masten, en Plus 7.008 masten.
Investeringen in telecommunicatie-infrastructuur zijn cruciaal voor de verdere ontwikkeling van de markt. In 2023 werd er 11,1 miljard PLN besteed aan telecommunicatie-investeringen, wat iets minder is dan het voorgaande jaar. Deze investeringen omvatten zowel de ontwikkeling van het 5G-netwerk als de modernisering van bestaande structuren.
De telecommunicatiemarkt in Polen is een van de meest dynamische in Europa, en operators blijven voortdurend investeren in netwerkontwikkeling om te voldoen aan de groeiende eisen van gebruikers. Hierdoor is het grootste deel van het land bedekt met moderne telecommunicatiediensten, wat bijdraagt aan de toegenomen beschikbaarheid van snel mobiel internet en de verbetering van de kwaliteit van mobiele telefoniediensten.
De beslissing om een contract te sluiten voor de locatie van een telecommunicatiemast vereist zorgvuldige overweging en aandacht voor verschillende belangrijke kwesties.
Bent u verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het terrein en het bieden van toegang voor zwaar materieel, zoals mobiele kranen? Het bouwen van een telecommunicatiemast op uw eigen terrein is een aantrekkelijke aanbieding die extra inkomsten kan genereren. Voordat u echter een beslissing neemt en een contract ondertekent, is het de moeite waard om enkele zaken te overwegen. Allereerst dient u de technische omstandigheden van het perceel te controleren. Niet elk perceel is geschikt voor het bouwen van een mast. De ontwikkeling van het terrein, zoals toegang tot elektriciteit en water, en toegankelijkheid, zijn van cruciaal belang. Zonder deze elementen kan het bouwproces aanzienlijk moeilijker of zelfs onmogelijk worden.
Een telecommunicatiemast vereist een constante stroomvoorziening. Daarom moet het perceel zijn uitgerust met een stabiele stroomaansluiting van voldoende vermogen om een continue stroomvoorziening te garanderen. Telecommunicatiemasten werken continu, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Ze bieden telefoon-, internet- en andere telecommunicatiediensten die noodzakelijk zijn voor zowel individuele gebruikers als voor openbare instellingen, bedrijven en hulpdiensten. Om deze reden kunnen ze zich geen stroomuitval veroorloven. De aansluitcapaciteit is ook een belangrijk aspect dat in overweging moet worden genomen bij het plannen van de installatie van een mast. Afhankelijk van de grootte en functie van de mast kunnen de stroomvereisten variëren. Standaard telecommunicatiemasten kunnen bijvoorbeeld een stroomvoorziening van enkele kilowatt tot tientallen kilowatt nodig hebben.
Op basis van technische analyses en geplande belastingen moet de juiste aansluitcapaciteit worden gekozen. De energieleverancier kan adviseren over het vereiste vermogen en de infrastructuur die nodig is om dit te leveren. Het is ook de moeite waard om te overwegen een noodstroomvoorziening te installeren, zoals een generator, om de continuïteit van de mast te waarborgen in het geval van een stroomstoring. Vanwege het cruciale belang van ononderbroken werking van telecommunicatiemasten worden vaak ook noodstroomsystemen geïnstalleerd. Dit kunnen noodgeneratoren zijn of UPS (Uninterruptible Power Supply) systemen, die stroom leveren in geval van een stroomuitval.
Na het verkrijgen van de benodigde vergunningen wordt de stroomaansluiting geïnstalleerd. Dit omvat graafwerkzaamheden, het leggen van kabels en het monteren van de juiste apparatuur, zoals energiemeters, schakelkasten en beveiligingen. Moderne technologieën stellen operators in staat om stroomvoorzieningssystemen op afstand te monitoren. Dit maakt een snelle reactie op eventuele onregelmatigheden mogelijk en minimaliseert het risico op stilstand van de mast.
Om de betrouwbaarheid van de stroomvoorziening te waarborgen, is het noodzakelijk dat de operator regelmatig technische inspecties uitvoert van de energie-infrastructuur. Dit omvat het controleren van de staat van de kabels, verdeelapparatuur en noodstroomsystemen.
Hoewel een telecommunicatietoren zelf geen grote hoeveelheden water nodig heeft, kan toegang tot water vereist zijn tijdens de bouw en het onderhoud van de toren. Water kan ook nodig zijn om telecommunicatieapparatuur in grote installaties te koelen.
Het is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de mast is aangesloten op het telecommunicatienetwerk. Dit kan een glasvezelverbinding of andere vormen van bekabelde verbindingen omvatten. Het is de moeite waard ervoor te zorgen dat het perceel toegang heeft tot de juiste telecommunicatiekanalen om problemen met gegevensoverdracht te voorkomen.
Het perceel moet gemakkelijk toegankelijk zijn voor bouwmateriaal en onderhoudsteams. Een stevige toegangsweg is essentieel voor het transport van bouwmaterialen en de mast zelf. Het is handig als het perceel ook toegang heeft tot basisvoorzieningen, wat het beheer van de faciliteit in de toekomst zal vergemakkelijken.
Het gebied rond de mast moet beveiligd worden tegen ongeoorloofde toegang. Dit kan onder meer het plaatsen van omheiningen, alarmsystemen en bewaking omvatten. Tijdens de bouw en het gebruik van de mast moeten ook milieuregels en voorschriften voor gezondheid en veiligheid op het werk in acht worden genomen.
De grond waarop de mast geplaatst wordt, moet stabiel en goed voorbereid zijn. In sommige gevallen kunnen geotechnische studies nodig zijn om ervoor te zorgen dat de mast veilig geplaatst kan worden.
Voordat met de bouw wordt begonnen, is het noodzakelijk om alle benodigde vergunningen en goedkeuringen van de relevante lokale autoriteiten en instellingen te verkrijgen. De beperkingen op de hoogte van gebouwen en constructies zijn afhankelijk van verschillende factoren en kunnen variëren afhankelijk van het land, de regio en zelfs de stad. Hier zijn enkele van de meest voorkomende beperkingen en regels:
- Bestemmingsplan: Lokale bestemmingsplannen bepalen de maximale hoogte van gebouwen in een bepaald gebied. Deze kunnen variëren afhankelijk van het landgebruik (bijv. woongebied, industrie, commercieel).
- Luchtvaartveiligheidsvoorschriften: Strikte hoogtebeperkingen voor gebouwen gelden in de buurt van luchthavens om de veilige nadering en het opstijgen van vliegtuigen te waarborgen.
- Milieuomstandigheden: Beperkingen kunnen worden opgelegd om het natuurlijke milieu, landschap of beschermde gebieden te beschermen.
- Historische locaties en erfgoedbescherming: In historische gebieden en in de buurt van erfgoedlocaties kunnen hoogtebeperkingen van toepassing zijn om het architecturale en historische karakter van de locatie te behouden.
- Brandveiligheidsvoorschriften: De hoogte van gebouwen kan worden beperkt vanwege evacuatie- en brandveiligheidseisen.
- Infrastructuur en stedelijke diensten: De hoogte van gebouwen kan worden beperkt door de beschikbaarheid van infrastructuur zoals water, riolering, elektriciteit en transport.
- Bouwdichtheid: Hoogtebeperkingen kunnen te maken hebben met vereisten voor bouwdichtheid om overbevolking te voorkomen en de kwaliteit van leven voor bewoners te behouden.
- Esthetiek en stadsplanning: Stadsautoriteiten kunnen beperkingen opleggen om de esthetiek en architectonische integriteit van een gebied te behouden.
- Impact op de buurt: De hoogte van gebouwen kan worden beperkt om te voorkomen dat het uitzicht, daglicht en de privacy van naburige bewoners worden belemmerd.
Specifieke beperkingen kunnen variëren, dus het is altijd een goed idee om de lokale voorschriften en bestemmingsplannen in uw omgeving te controleren.
Toegang tot uw eigendom voor zwaar bouwmaterieel is een belangrijk aspect dat de beslissing van een telecombedrijf om uw grond te huren kan beïnvloeden. U moet ervoor zorgen dat er een geschikte toegangsweg is die het transport van grote machines en bouwmaterialen mogelijk maakt. De toegangswegen moeten in goede staat zijn zodat zwaar materieel de locatie zonder problemen kan bereiken. Als de wegen in slechte staat verkeren, kan het bouwbedrijf het project mogelijk niet op uw terrein uitvoeren. Het is ook belangrijk dat de wegen breed genoeg zijn en geen gewichtsbeperkingen hebben.
Voordat u het contract ondertekent, is het ook de moeite waard om u te verdiepen in de administratieve procedures en formaliteiten die nodig zijn om met de bouw van de telecommunicatiemast te beginnen.
- Bouwvergunningen: Het bouwen van een telecommunicatietoren vereist het verkrijgen van de juiste bouwvergunningen. Ontdek welke documenten nodig zijn en wat de procedures zijn om deze te verkrijgen.
- Overeenkomsten met buren: In sommige gevallen kan het nodig zijn om toestemming van buren te krijgen om een mast te bouwen. Het is verstandig om van tevoren met buren te praten om latere conflicten te voorkomen.
- Huurovereenkomsten en voorwaarden: Controleer zorgvuldig de voorwaarden van uw huurovereenkomst. Zorg ervoor dat ze gunstig zijn en de rechten en verplichtingen van beide partijen duidelijk omschrijven. Het is ook een goed idee om een advocaat te raadplegen om ervoor te zorgen dat de overeenkomst legaal is en uw belangen beschermt.
Het bouwen van een telecommunicatiemast op uw eigen terrein kan aanzienlijke financiële voordelen opleveren, maar vereist zorgvuldige voorbereiding en analyse. Het controleren van de technische voorwaarden van het perceel en het begrijpen van de administratieve procedures en formaliteiten zijn de sleutel tot het succes van het hele project. Met de juiste voorbereiding kan het proces van het bouwen van een mast soepel en probleemloos verlopen.
Voordat u het contract ondertekent: Zorg ervoor dat uw buren de geplande investering ondersteunen.
Bij het plannen van de installatie van een gsm-mast is het de moeite waard om aandacht te besteden aan de meningen en houdingen van uw buren. Deze masten zijn vaak controversieel, voornamelijk om twee redenen: gezondheidszorgen en de esthetiek van het landschap. Het verkrijgen van de instemming van de lokale gemeenschap kan het proces van het installeren van de mast aanzienlijk vergemakkelijken en eventuele conflicten in de toekomst voorkomen. In dit artikel bekijken we waarom de toestemming van buren zo belangrijk is en hoe je dit het beste kunt aanpakken.
Gezondheidszorgen
Een van de belangrijkste redenen waarom bewoners zich verzetten tegen de bouw van gsm-masten is de bezorgdheid over de mogelijke impact op de gezondheid. Volgens onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is de blootstelling aan elektromagnetische velden (EMF) die door gsm-basisstations worden gegenereerd, zeer laag en binnen de internationale richtlijnen. Toch blijven deze zorgen in veel gemeenschappen sterk en kunnen ze leiden tot verzet tegen de installatie van masten.
Voorbeeld: In 2019 hebben bewoners van de Nederlandse stad Zaanstad met succes de bouw van een mast geblokkeerd vanwege gezondheidszorgen. Ondanks dat de nationale gezondheidsautoriteit stelde dat er geen bewijs was dat de masten schadelijk waren, waren de protesten van bewoners zo sterk dat de investering werd stopgezet. Lees meer in het artikel: «Wat doen 5G-golven met je brein?»
Esthetiek van het landschap
Een ander veelvoorkomend argument tegen de bouw van gsm-masten is hun impact op de esthetiek van het landschap. Veel mensen vinden dat hoge structuren het uitzicht verpesten en de waarde van onroerend goed in de omgeving kunnen verlagen. Het is daarom belangrijk om openbare raadplegingen te houden voordat de investering begint en rekening te houden met de meningen van de bewoners over de locatie en het uiterlijk van de geplande mast.
Voorbeeld: In 2020 verzetten bewoners van de Britse stad Bath zich tegen de bouw van een mast op een historische locatie vanwege de impact op het landschap. Na veel debat en overleg besloot de operator de mast naar een andere locatie te verplaatsen, waarmee het conflict werd beëindigd. Meer in het artikel: «Het basisstation in draadloze communicatie: de sleutel tot moderne telecommunicatie»
Statistieken en onderzoek
Uit onderzoek van adviesbureau Deloitte blijkt dat investeringen in infrastructuur, zoals de bouw van gsm-masten, op minder sociaal verzet stuiten als ze voorafgegaan worden door solide overleg met de lokale gemeenschap. Volgens een rapport uit 2021 hadden projecten die goedkeuring van de lokale gemeenschap kregen 50% meer kans om met succes te worden afgerond.
Daarnaast tonen gegevens van het analysebureau Statista aan dat 60% van de bewoners van gebieden waar openbare raadplegingen werden gehouden vóór de investering, positief stonden tegenover de nieuwe masten, vergeleken met 30% in gebieden waar dergelijke raadplegingen niet werden gehouden.
Hoe de goedkeuring van de gemeenschap verkrijgen?
- Openbare raadplegingen: Organiseer open bijeenkomsten met bewoners waar investeringsplannen kunnen worden gepresenteerd, vragen beantwoord kunnen worden en twijfels kunnen worden weggenomen.
- Transparante communicatie: Verstrek informatie over de impact van masten op gezondheid en milieu, gebaseerd op degelijk wetenschappelijk onderzoek.
- Aanpassing van het ontwerp: Waar mogelijk, pas de locatie en het uiterlijk van de mast aan de verwachtingen van de gemeenschap aan, bijvoorbeeld door deze te camoufleren in structuren die lijken op bomen of gebouwen.
- Samenwerking met lokale autoriteiten: Werk samen met lokale overheden en gemeenschapsorganisaties om hun steun en het vertrouwen van de bewoners te krijgen.
Op de lange termijn zal de instemming van de lokale gemeenschap bijdragen aan een harmonieuze co-existentie van nieuwe technologieën en de bestaande stedelijke omgeving.
Voordelen voor landeigenaren van een basisstation (BTS)
- Vaste inkomsten – Landeigenaren kunnen rekenen op regelmatige inkomsten uit de huur. Huurovereenkomsten zijn meestal langlopend, wat financiële stabiliteit biedt voor vele jaren. Er is echter een clausule in dergelijke overeenkomsten die de overeenkomst op korte termijn kan beëindigen.
- Verhoging van de vastgoedwaarde – De aanwezigheid van een gsm-mast op een perceel kan de marktwaarde ervan verhogen, vooral in landelijke of perifere gebieden.
- Lage onderhoudskosten – De huurder, dat wil zeggen de telecomoperator, draagt meestal alle kosten die verbonden zijn aan de bouw en het onderhoud van de mast.
Landeigenaren kunnen profiteren van de mogelijkheid om een eenmalige betaling te ontvangen voor de langetermijnverhuur van ruimte voor telecommunicatie-infrastructuur, aangeboden door Telecom Infrastructure Partners. Deze optie kan vooral aantrekkelijk zijn voor bedrijven, coöperaties, kantoren, instellingen en particulieren die snel toegang nodig hebben tot grotere sommen geld. De financiële voordelen van het omzetten van de maandelijkse huur in een eenmalige, hoge betaling zijn doorgaans vele malen hoger.
Een enkele, niet-rentedragende som biedt een breed scala aan investeringsmogelijkheden, waardoor het gemakkelijker wordt om te investeren in de meest effectieve bedrijfsactiviteiten die hogere, langetermijnwinsten opleveren. Dit is zeker gunstiger in vergelijking met lage, regelmatige betalingen, die vaak jarenlang niet worden geïndexeerd.
Financiële stabiliteit: Een eenmalige betaling elimineert het risico van mogelijke problemen met regelmatige huurbetalingen. Regelmatige betalingen zijn onderhevig aan een kortetermijnontbindingsclausule, meestal drie maanden, wat leidt tot een gebrek aan financiële stabiliteit op lange termijn. Bovendien maakt de ontbindingsclausule het onmogelijk om een lening te verkrijgen, aangezien banken maandelijkse betalingen niet beschouwen als voldoende kredietzekerheid.
Het gebrek aan langetermijnverplichtingen en de ontvangst van een eenmalige betaling ontlast de landeigenaar van de noodzaak om het huurcontract jarenlang te monitoren en te beheren.
Voordelen voor telecomoperatoren
Het leasen van grond voor een gsm-mast brengt verschillende voordelen met zich mee voor telecommunicatieoperatoren, zoals een grotere dekking, financiële besparingen, locatie-flexibiliteit en de mogelijkheid om moderne technologieën sneller te implementeren. Deze factoren maken leasing tot de voorkeursmethode voor het verwerven van grond voor de uitbreiding van telecommunicatie-infrastructuur.
- Grotere dekking – Nieuwe gsm-masten stellen operatoren in staat hun netwerken uit te breiden, wat leidt tot een betere signaaldekking in diverse regio’s. Vooral in landelijke, perifere of moeilijk bereikbare gebieden, waar de infrastructuur minder ontwikkeld is, is de bouw van nieuwe masten cruciaal. Hierdoor kunnen operatoren hun klanten betrouwbare toegang bieden tot telecommunicatiediensten, zoals snel mobiel internet of hoogwaardige spraakoproepen. De uitbreiding van het netwerk helpt ook om de belasting van de bestaande infrastructuur te verminderen, wat de kwaliteit van de diensten zelfs in dichtbevolkte stedelijke gebieden verbetert.
- Besparingen – Het leasen van grond voor een gsm-mast is vaak kostenefficiënter dan het kopen van onroerend goed voor dit doel. De kosten van grond, vooral op aantrekkelijke locaties, kunnen zeer hoog zijn. Leasing stelt operatoren in staat hun middelen flexibeler te benutten, waardoor ze kunnen investeren in technologie en infrastructuurontwikkeling. Bovendien elimineert leasing de kosten die gepaard gaan met het onderhoud en beheer van het onroerend goed, wat resulteert in lagere operationele kosten. Leaseovereenkomsten kunnen ook worden afgestemd op de specifieke behoeften van operatoren, waardoor effectievere budgetplanning mogelijk is.
- Locatieflexibiliteit – Telecommunicatieoperatoren kunnen strategisch de meest voordelige locaties kiezen op basis van signaaldekking en de vraag naar diensten. Dankzij leasing kunnen zij snel inspelen op veranderende marktomstandigheden en zich aanpassen aan de dynamisch groeiende vraag naar telecommunicatiediensten. De mogelijkheid om verschillende locaties te kiezen stelt operatoren in staat het netwerk te optimaliseren en de zogenaamde «witte vlekken», oftewel gebieden zonder dekking, te minimaliseren. Daarnaast zorgt locatieflexibiliteit voor een betere aanpassing van de infrastructuur aan specifieke geografische en demografische omstandigheden, wat de operationele efficiëntie van het telecommunicatienetwerk verhoogt.
- Snellere implementatie van 5G-technologie – Het leasen van grond voor gsm-masten is vooral belangrijk in de context van de implementatie van 5G-technologie. Nieuwe telecommunicatiestandaarden vereisen een dichter netwerk van basisstations om een hoge doorvoersnelheid en lage latentie te waarborgen. Dankzij flexibele leaseopties kunnen operatoren nieuwe technologieën sneller en efficiënter implementeren, wat cruciaal is op de concurrerende telecommunicatiemarkt. Het versnellen van de ontwikkeling van 5G-infrastructuur stelt operatoren in staat om moderne diensten aan te bieden, zoals het Internet of Things (IoT), autonome voertuigen of geavanceerde oplossingen voor slimme steden.
- Minimalisering van investeringsrisico – Het leasen van grond stelt operatoren in staat om het investeringsrisico dat gepaard gaat met het kopen van onroerend goed te minimaliseren. In het geval van een verandering in technologie, marktvraag of wettelijke voorschriften kunnen operatoren hun strategie gemakkelijker aanpassen zonder hoge kosten te maken die gepaard gaan met het eigendom van onroerend goed. De flexibiliteit van leasing maakt een dynamische reactie op veranderende marktomstandigheden mogelijk, zodat operatoren hun concurrentiepositie in de telecommunicatiemarkt kunnen behouden.
- Partnerschap met Telecom Infrastructure Partners – In het dynamische telecommunicatielandschap kan het belang van strategische partnerschappen niet worden onderschat. Telecom Infrastructure Partners (TIP) biedt een uniek model voor telecommunicatiebedrijven en operatoren om hun operationele efficiëntie en financiële stabiliteit te vergroten. Door een partnerschap aan te gaan met TIP profiteren telecombedrijven van voorspelbare kasstromen op lange termijn, verminderde kapitaalinvesteringen, operationele efficiëntie en de flexibiliteit om zich te concentreren op hun kernactiviteiten.
Een van de belangrijkste pijlers van het bedrijfsmodel van TIP is te investeren in telecommunicatie-infrastructuurleases met bestaande contracten. In tegenstelling tot traditionele torenbedrijven die streven naar maximale plaatsdeling en huurinkomsten, biedt TIP stabiele kasstromen op lange termijn, vergelijkbaar met obligaties. Deze stabiliteit is essentieel voor telecommunicatieoperatoren, die kunnen rekenen op TIP om de siteleases te beheren zonder de volatiliteit die gepaard gaat met investeringen in fysieke infrastructuur.
Door het afsluiten van langlopende contracten, meestal voor 30 jaar, biedt TIP telecommunicatiebedrijven een stabiele en voorspelbare inkomstenstroom, wat essentieel is voor financiële planning en stabiliteit. Grondeigenaren lopen een binair risico: een locatie bestaat en genereert inkomsten, of niet. TIP beperkt dit risico door een gediversifieerde portefeuillebenadering. Met honderden of duizenden locaties in zijn portefeuille beheert TIP het portefeuillerisico, wat betekent dat het beëindigen van een enkele huurovereenkomst geen drastische invloed heeft op de algemene financiële gezondheid van het bedrijf.
Risicospreiding is voordelig voor telecomoperatoren omdat het een veiligere en stabielere financiële omgeving biedt. Veel eigenaars van mobiele locaties geven er de voorkeur aan om een eenmalige betaling vooraf te ontvangen in plaats van verspreid over de tijd. Deze aanpak is gunstig voor de grondeigenaren, omdat het hen direct kapitaal oplevert, en helpt telecomoperatoren door leasewijzigingen en verlengingen te vergemakkelijken zonder dat heronderhandelingen nodig zijn.
Dit is vooral waardevol bij de implementatie van nieuwe technologieën zoals 5G, waar snelheid en efficiëntie van cruciaal belang zijn. Samenwerken met TIP vereenvoudigt het proces van technologische implementatie en infrastructuurmodernisering. TIP fungeert als een enkel aanspreekpunt voor meerdere basisstations, waardoor vertragingen en complicaties die gepaard gaan met heronderhandelingen worden geëlimineerd. Dit ondersteunt de levering van toegevoegde waarde diensten, zoals enterprise wholesale toegang, edge computing, glasvezelinfrastructuur en data-analyse diensten.
Door operationele hindernissen te minimaliseren, kunnen telecomoperatoren nieuwe technologieën sneller implementeren en hun concurrentievoordeel op de markt behouden. Telecomoperatoren besteden hun kapitaaluitgaven vaak liever aan hun kernactiviteiten dan aan land- en locatieleases. Het model van TIP stelt operatoren in staat hun kapitaaluitgaven te verlagen door de financiële last van de leasepremie op zich te nemen. Bovendien helpt TIP de operationele kosten te verlagen door overeenkomsten te faciliteren die grondeigenaren eerder accepteren, waardoor dure en tijdrovende rechtszaken worden vermeden.
Financiële optimalisatie stelt operatoren in staat meer te investeren in innovatie en verbetering van diensten, wat groei en klanttevredenheid bevordert. Eric Overman, de oprichter van TIP, heeft uitgebreide ervaring in het wereldwijd beheren van leasebonussen. Met aanzienlijke financiële steun van InfraBridge en SwissLife Properties Managers is TIP voorbereid om op grote schaal leasebonus- en verkoop-terugkoopprogramma’s wereldwijd te implementeren. De solide financiële basis en ervaring van TIP maken het een betrouwbare partner voor telecomoperatoren die hun leasenbeheer en financiële operaties willen optimaliseren.
In een industrie waar stabiliteit, efficiëntie en financiële optimalisatie van cruciaal belang zijn, kunnen telecommunicatiebedrijven enorm profiteren van samenwerking met Telekom Infrastructure Partners. Het innovatieve bedrijfsmodel van TIP biedt langetermijn voorspelbare kasstromen, vermindert financieel risico, verhoogt operationele efficiëntie en biedt aanzienlijke vooruitbetalingen. Door samen te werken met TIP kunnen telecomoperatoren zich richten op hun kernactiviteiten, technologische vooruitgang stimuleren en een concurrentievoordeel behouden in het voortdurend evoluerende telecommunicatielandschap.
Samenvatting:
Het proces van het leasen van grond voor een gsm-mast vereist verschillende belangrijke stappen. De eerste stap is het onderhandelen en afsluiten van een contract, waarbij de huurprijs, de looptijd van het contract en de voorwaarden voor verlenging worden vastgesteld. Vervolgens moeten administratieve goedkeuringen worden verkregen, waaronder vergunningen van lokale autoriteiten en, in sommige gevallen, van buren. De volgende stap is ervoor zorgen dat de investering voldoet aan milieuregels en volksgezondheidsvoorschriften.
Uitdagingen en toekomstige vooruitzichten omvatten sociale protesten, wetswijzigingen en technologische vooruitgang. Lokale gemeenschappen kunnen zich verzetten tegen de bouw van masten vanwege zorgen over gezondheid of esthetiek. Veranderende regelgeving kan invloed hebben op de voorwaarden van leaseovereenkomsten en de bouw van nieuwe basisstations. De snelle ontwikkeling van 5G-technologie en toekomstige innovaties kunnen de vraag naar masten vergroten, wat nieuwe kansen biedt voor zowel grondeigenaren als operatoren.
Het leasen van grond voor een gsm-mast kan voordelen opleveren voor zowel grondeigenaren als telecomoperatoren. Ondanks uitdagingen met betrekking tot juridische regelgeving en lokale gemeenschappen zijn de vooruitzichten voor deze markt veelbelovend, vooral in de context van de groeiende vraag naar mobiele diensten en de ontwikkeling van nieuwe technologieën.
Midden jaren 90 begonnen drie bedrijven in de Verenigde Staten (American Radio, Castle Towers en Steve Bernstein Associates) zich te specialiseren in de verkoop van ruimte op multi-tenant telecommunicatietorens. Dit leidde tot de oprichting van grote spelers zoals American Tower, Crown Castle en SBA Communications. Mobiele netwerkoperatoren (MNO’s) in de Verenigde Staten realiseerden zich dat het beheren van passieve infrastructuur niet tot hun kernactiviteiten behoorde, dus begonnen ze hun torens te verkopen aan infrastructuurbedrijven die ze efficiënter en goedkoper konden beheren. Als gevolg hiervan kochten Crown Castle en American Tower torens van T-Mobile, AT&T en Verizon Wireless voor miljarden dollars, en in Europa verwierf Cellnex duizenden torens in Spanje, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk.
De volgende fase was de derde golf, waarbij bedrijven zoals Wireless Capital Partners en Unison Site Management zich richtten op het verwerven van grondleases, en dit model breidde zich internationaal uit. WIP investeerde in duizenden locaties in 20 landen. Torenbedrijven bleken een natuurlijke partner voor lease-aggregatoren. TIP, opgericht in 2020, blijft investeren in langetermijn voorspelbare kasstromen door stabiele leaseovereenkomsten aan te bieden aan mobiele operatoren en torenbedrijven.
Bronnen:
- Grond leasen voor een gsm-mast – wat te onthouden?
- Procedures met betrekking tot een vergunning voor de bouw van telecommunicatie-infrastructuur.
- Basisstations – Leaseovereenkomsten.
- Waar kan een gsm-mast worden opgericht? Het bedrijf diende een bouwvergunning in voor een gsm-basisstation in Łódź, maar ondervond verzet van buren die vreesden voor een schending van de ruimtelijke orde en een negatieve impact op het milieu. De burgemeester van Łódź keurde het project goed, ondanks de bezwaren, en voerde aan dat de investering in overeenstemming was met de regelgeving en geen beslissing over milieuvoorwaarden vereiste. De voivode van Łódź handhaafde deze beslissing. Het Voivodeship Administratief Hof (WSA) in Łódź stelde echter dat het noodzakelijk was om een onderzoek te voeren naar de stralingskracht van de antennes en de impact van de investering op het milieu. Het WSA vernietigde de beslissingen van de voivode en de burgemeester en verwachtte nieuwe procedures.
- De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is een gespecialiseerde organisatie van de Verenigde Naties (VN) met het hoofdkantoor in Genève, verantwoordelijk voor de volksgezondheid. In 1946 riep de VN de Internationale Gezondheidsconferentie in New York bijeen, waar 61 landen de WHO-grondwet ratificeerden. In 1948, toen de organisatie haar activiteiten begon, telde het 88 lidstaten. De WHO heeft momenteel (vanaf juli 2020) 194 lidstaten. De belangrijkste feestdag die door de WHO wordt georganiseerd is Wereldgezondheidsdag, die valt op 7 april (de verjaardag van de oprichting van de organisatie). De taak van de WHO is te werken aan het vergroten van de samenwerking tussen landen op het gebied van gezondheidsbescherming en het bestrijden van epidemieën van infectieziekten, evenals het stellen van normen voor de samenstelling van medicijnen en voedselkwaliteit. De organisatie streeft er ook naar medische zorg te bieden aan zoveel mogelijk mensen en het sterftecijfer onder zuigelingen te verlagen. De grootste successen van de organisatie omvatten het bestrijden van epidemieën van gevaarlijke ziekten zoals pokken, tuberculose, malaria, cholera en de pest door massale vaccinaties.
- Bedrijfsrapport – Deloitte Touche Tohmatsu Limited, algemeen bekend als Deloitte, is een internationaal netwerk van professionele diensten. Deloitte is het grootste netwerk van professionele diensten ter wereld, zowel in termen van omzet als aantal werknemers, en wordt beschouwd als een van de Big Four-accountantskantoren, naast EY, KPMG en PwC. Deloitte biedt audit-, advies-, financiële advies-, risico-advies-, belasting- en juridische diensten aan, met ongeveer 457.000 werknemers wereldwijd en activiteiten in meer dan 150 landen. In het fiscale jaar 2023 genereerde het netwerk een omzet van $64,9 miljard. Het bedrijf heeft tal van evenementen gesponsord, waaronder de Olympische Zomerspelen van 2012.
- Statista Analytics Data – Statista is een wereldwijd toonaangevend platform dat markt- en consumentgegevens levert, opgericht in 2007 in Duitsland. Het bedrijf heeft ongeveer 800 medewerkers in kantoren in Hamburg, Londen, New York, Los Angeles, Parijs, Singapore en Warschau. Het biedt een breed scala aan inhoud, zoals marktprognoses, studies en rapporten, evenals statistieken en infographics. Statista levert uitgebreide gegevens over verschillende markten, waaronder FMCG, digitale media en technologie, en bestrijkt 150 landen, waaronder Polen.
- UPS (Uninterruptible Power Supply) – Een UPS zorgt voor automatische noodstroom wanneer de hoofdvoeding uitvalt en schakelt over naar energie opgeslagen in batterijen, supercondensatoren of vliegwielen, waardoor bijna directe bescherming wordt geboden. Hoewel de batterijduur kort is, is het voldoende om back-upstroom te leveren of apparatuur veilig uit te schakelen. UPS’en bieden ook overspanningsbeveiliging tegen spanningspieken. Ze beschermen apparatuur zoals computers, datacenters en telecommunicatieapparatuur, van kleine units voor individuele computers tot grote systemen voor complete datacenters. Naast het leveren van kortetermijnstroom kunnen UPS’en ook veelvoorkomende stroomproblemen corrigeren, zoals spanningspieken, spanningsdalingen, interferentie, frequentie-instabiliteit en harmonische vervorming. Bij het kiezen van een UPS moet zowel de capaciteit als de vereiste stroomkwaliteit in overweging worden genomen om te voorkomen dat nieuwe stroomkwaliteitsproblemen worden geïntroduceerd.
- Bureau voor Elektronische Communicatie (UKE) – is een regelgevende instantie die verantwoordelijk is voor de telecommunicatie- en postmarkten, het beheer van frequentiemiddelen en de controle van producten die elektromagnetische velden uitzenden, inclusief radioapparatuur. De belangrijkste taken omvatten analyse, regelgeving en controle van de telecommunicatie- en postmarkten, het beheer van frequentiemiddelen en telefoonnummering en de controle van elektromagnetische compatibiliteit. Het is een aparte en onafhankelijke instantie, benoemd door de Sejm op verzoek van de premier voor een termijn van 5 jaar. De missie van de president van UKE is om toegang tot moderne telecommunicatie- en postdiensten te waarborgen, en zijn visie is om op te treden als een objectieve moderator van marktontwikkeling.