De uitrol van het 5G-mobiel netwerk in het Verenigd Koninkrijk heeft aanzienlijke vertragingen opgelopen, omdat landeigenaren en mobiele netwerkoperators (MNO’s) blijven ruziën over de installatie van masten. Hierdoor kunnen veel klanten in het VK geen gebruik maken van snelle 5G-internet op hun mobiele telefoons en zijn ze aangewezen op tragere 4G-signalen en zelfs 3G in sommige landelijke gebieden.
Huurverlagingen en geschillen met landeigenaren
Luke Maidens Hoofd van Onroerend Goed Geschillenbeslechting Luke Maidens Hoofd van Onroerend Goed Geschillenbeslechting MNO’s hebben met succes gelobbyd bij de Conservatieve regering om de huurprijzen voor masten op grond van verschillende groepen, waaronder liefdadigheidsinstellingen, ziekenhuizen, boeren, supermarkten en kerken, te verlagen. Deze huurverlagingen hebben echter geleid tot wijdverbreide geschillen, waarbij veel landeigenaren de lagere huren aanvechten of helemaal afzien van mastovereenkomsten. Dit wordt bevestigd door vooraanstaand vastgoedadvocaat Luke Maidens van Blacks Solicitors.
De Electronic Communications Code (ECC), onder toezicht van de communicatieregulator Ofcom, regelt de huur die MNO’s aan landeigenaren betalen. Een woordvoerder van het Department of Science, Innovation and Technology (DSIT) benadrukte het belang van 5G voor de groei en productiviteit in het VK, en zei: «5G is essentieel voor het stimuleren van groei en productiviteit in ons land, maar de uitrol is tot nu toe niet snel genoeg geweest. Deze regering is vastbesloten haar inspanningen te verdubbelen om volledige 5G-dekking te bereiken tegen 2030.»
Impact van juridische geschillen
Sinds de invoering van de nieuwe Telecommunicatiecode in december 2017 is er een dramatische toename van het aantal zaken dat voor het Land Tribunal wordt gebracht, dat commerciële geschillen tussen landeigenaren en MNO’s beslecht. Er waren 33 zaken tussen 1984 en 2018, maar sinds 2017 is het aantal zaken gestegen tot 1.028. Deze zaken zitten nu vast in de rechtbanken, wat de uitrol van 5G verder vertraagt.
Vertraging van 5G-uitrol in het VK
De Britse regering heeft als doel gesteld dat «alle bewoonde gebieden», inclusief landelijke gemeenschappen, tegen 2030 zelfvoorzienende 5G-dekking hebben. Het VK loopt echter achter op veel landen in de 5G-uitrol en staat op de 22e plaats van de 25 Europese markten en op de laatste plaats van de G7-landen voor downloadsnelheden.
Financiële gevolgen voor landeigenaren
Luke Maidens wees erop dat de huurverlagingen een aanzienlijke impact hebben gehad op landeigenaren. «Waar je voorheen als landeigenaar tussen de £15.000 en £20.000 kon krijgen voor een mast in het stadscentrum, heb je nu geluk als je drie, vier of vijfduizend pond krijgt,» zei hij. Veel landeigenaren stappen nu uit mastovereenkomsten wanneer contracten aflopen, omdat ze de lage huren en hoge verwijderingskosten te hoog vinden.
Perspectief van mobiele operators
Gareth Elliott, directeur van beleidszaken bij Mobile UK Gareth Elliott, directeur van beleidszaken bij Mobile UK Gareth Elliott, beleidsdirecteur bij Mobile UK, die grote operators zoals EE, O2, Three en Vodafone vertegenwoordigt, betoogde dat mobiele connectiviteit essentieel is in de huidige maatschappij. Hij ontkende dat het verwijderen van de masten kostbaar zou zijn voor landeigenaren, omdat de planningsvoorwaarden doorgaans vereisen dat de mast op kosten van de eigenaar van de mast wordt verwijderd. Hij benadrukte ook dat de hervormingen van de ECC in 2017 bedoeld waren om mobiele connectiviteit te erkennen als essentiële nationale infrastructuur.
Elliott benadrukte dat hoewel de meeste landeigenaren de nieuwe huren accepteerden en de uitbreiding van mobiele connectiviteit ondersteunden, sommigen dat niet deden. Mobile UK stelde dat de nieuwe, lagere huren een eerlijke vergoeding boden voor landeigenaren, terwijl ze de nadruk legden op de voordelen voor de gemeenschap.
Oproepen tot verdere hervormingen
Mobile UK voert nu campagne voor hervorming van de planningsregels voor mobiele infrastructuur van de Labour-regering om de uitrol van 5G en verdere connectiviteitsverbeteringen te versnellen. «Veel van de infrastructuurambities van [de Labour-regering] zullen een goede connectiviteit vereisen,» zei Elliott.
Investeringen in mobiele dekking
Operators zeggen dat ze meer dan £500 miljoen hebben geïnvesteerd om de mobiele dekking in enkele van de meest afgelegen gebieden van het VK te verbeteren. Daarnaast investeert de regering £432 miljoen in gebieden die commercieel niet levensvatbaar zijn onder het Shared Rural Network-programma.
Bronnen
- De uitrol van 5G in het VK vertraagd door mastgeschillen – David Parsley, Chief News Correspondent, inews.co.uk
- Duizenden kleine landeigenaren geconfronteerd met enorme huurverlagingen door telefoonmasten – Simon Neville, independent.co.uk
- De stem van Britse mobiele netwerkoperators.
- Luke Maidens, Hoofd van Onroerend Goed Geschillenbeslechting
Verklarende woordenlijst
Alles wat je moet weten over 5G. 5G is de vijfde generatie mobiele netwerken, na 1G, 2G, 3G en 4G. Het verbindt iedereen en alles, inclusief machines, objecten en apparaten. De technologie biedt hogere datasnelheden, ultra-lage latentie, verhoogde betrouwbaarheid, enorme netwerkcapaciteit en een uniforme gebruikerservaring. Deze verbeteringen maken nieuwe gebruikerservaringen mogelijk en verbinden industrieën op innovatieve manieren.
Evolutie van vorige generaties:
1G (1980s) bood analoge spraak.
2G (begin jaren 90) introduceerde digitale spraak (CDMA).
3G (begin jaren 2000) bracht mobiele data (CDMA2000).
4G LTE (2010s) verbeterde mobiel breedbandinternet.
5G breidt deze verbeteringen uit met een meer geavanceerde luchtinterface, verhoogde capaciteit en ondersteuning voor nieuwe diensten. Het verbetert mobiel breedband, maakt missiekritieke communicatie mogelijk en verbindt meerdere IoT-apparaten met snellere datasnelheden, lagere latentie en lagere kosten.
Economisch gezien wordt verwacht dat 5G $13,1 biljoen aan wereldwijde output zal genereren en 22,8 miljoen banen zal creëren in de komende 15 jaar. De volledige impact zal naar verwachting in 2035 worden gerealiseerd, met steun voor een breed scala aan industrieën en economische groei.
De uitrol van 5G begon begin 2019 en is nu beschikbaar in meer dan 60 landen. De acceptatie gaat sneller dan bij eerdere generaties, met steeds meer apparaten die compatibel zijn met 5G. De nieuwe technologie vertegenwoordigt een aanzienlijke sprong in wereldwijde connectiviteit, transformeert dagelijks mobiel gebruik en maakt missiekritieke communicatie en IoT op grote schaal mogelijk.
Mobiele netwerkoperators (MNO’s), ook wel draadloze serviceproviders, mobiele operators of mobiele telecommunicatiebedrijven genoemd, zijn organisaties die draadloze communicatiediensten aan abonnees leveren. Ze exploiteren en onderhouden de infrastructuur die nodig is om diensten zoals spraakoproepen, tekstberichten en mobiele data aan gebruikers van mobiele apparaten te bieden. MNO’s bezitten of hebben gelicentieerde toegang tot het radiospectrum dat nodig is om signalen via de ether te verzenden en te ontvangen. Ze beheren een netwerk van zendmasten en basisstations die communicatie mogelijk maken door mobiele apparaten met het netwerk te verbinden. Ze beheren ook het kernnetwerk, dat verantwoordelijk is voor gespreksroutering, dataverkeer en netwerkbeheerfuncties.
De door MNO’s geleverde diensten omvatten traditionele spraakoproepen, tekstberichten via Short Message Service (SMS) en datadiensten zoals internettoegang en multimediaberichten (MMS). Ze bieden ook aanvullende diensten zoals voicemail, doorschakelen van gesprekken, internationaal roamen en toegevoegde waarde diensten zoals mobiele tv en mobiele betalingen. MNO’s kunnen worden gecategoriseerd op basis van de technologie die ze gebruiken. GSM (Global System for Mobile Communications) operators gebruiken GSM-technologie en simkaarten om gebruikers te identificeren en toegang te krijgen tot het netwerk, terwijl CDMA (Code Division Multiple Access) operators CDMA-technologie gebruiken, die doorgaans niet op simkaarten is gebaseerd, hoewel nieuwere CDMA-telefoons simkaarten kunnen gebruiken voor LTE.
In het VK zijn prominente MNO’s onder meer EE, Vodafone, O2 en Three. EE, een dochteronderneming van BT Group, staat bekend om zijn uitgebreide 4G-dekking en snel uitbreidende 5G-netwerk. Vodafone is een andere grote speler die een breed scala aan diensten en wereldwijde roamingmogelijkheden biedt. O2, eigendom van Telefónica, onderscheidt zich door zijn klantgerichte diensten en uitgebreide netwerk. Three, onderdeel van CK Hutchison Holdings, staat bekend om zijn concurrerende prijzen en innovatieve dataplannen. De structuur van de MNO-markt is concurrerend, waarbij operators strijden om klanten door verschillende abonnementen en diensten aan te bieden. Ze worden gereguleerd door de nationale telecomautoriteit, die toezicht houdt op spectrumtoewijzing, concurrentie, prijzen en servicekwaliteit.
Naast MNO’s zijn er ook Mobile Virtual Network Operators (MVNO’s) die niet de infrastructuur bezitten, maar capaciteit leasen van de MNO om diensten aan hun klanten te bieden. In het VK zijn voorbeelden van MVNO’s onder meer Giffgaff, dat opereert op het O2-netwerk, en Tesco Mobile, dat ook gebruikmaakt van de infrastructuur van O2.
De Electronic Communications Code geeft rechten aan aanbieders van elektronische communicatienetwerken en -infrastructuur (door Ofcom gedefinieerd als ‘Code Operators’) om apparatuur te installeren en te onderhouden op, onder en boven de grond, inclusief op openbare wegen. Als er geen overeenkomst kan worden bereikt met de particuliere landeigenaar, kunnen de operators op grond van de Code naar de rechter stappen om de overeenkomst af te dwingen.
Ofcom is verplicht een gedragscode te publiceren voor dergelijke contracten. In december 2017 publiceerde Ofcom, na overleg met de industrie, een eerste gedragscode. Vorig jaar heeft Ofcom een herziening van die code uitgevoerd en de NCA uitgenodigd om wijzigingen voor te stellen. Na het overwegen van de aanbevelingen van de NCA heeft Ofcom in september 2023 een consultatie gepubliceerd waarin de voorgestelde wijzigingen worden uiteengezet.
Na de consultatie heeft Ofcom zijn definitieve verklaring en bijgewerkte gedragscode gepubliceerd. De nieuwe code bevat wijzigingen ten opzichte van de versie van 2017 en nieuwe elementen, met name rond geschillenbeslechtingsprocessen en best practices voor alternatieve geschillenbeslechting (ADR) om een soepele uitrol van telecommunicatieapparatuur te waarborgen.
Wat is Ofcom en wat doet het? Ofcom, de Britse communicatieautoriteit, zal nu strenger toezicht houden op de website van de BBC, YouTube-kanaal en andere inhoud. Deze nieuwe verantwoordelijkheid volgt op overheidswijzigingen om de BBC beter verantwoordelijk te maken, aangestuurd door Cultuursecretaris Lucy Frazer. Ze heeft de BBC bekritiseerd vanwege kwesties met onpartijdigheid. Ofcom, gefinancierd door de bedrijven die het toezicht houden, reguleert uitzendingen, post, mobiele signalen en Wi-Fi, en behandelt klachten om een eerlijke service en bescherming voor het publiek te waarborgen.
Het Department of Science and Technology
(DOST) speelt een sleutelrol bij het sturen, begeleiden en coördineren van alle wetenschappelijke en technologische initiatieven en activiteiten in de Filipijnen. Deze overheidsinstantie is gewijd aan het waarborgen dat de resultaten van deze activiteiten strategisch worden gericht en effectief worden benut om maximale economische en sociale voordelen voor Filipinos te realiseren. Door innovatie en onderzoek te ondersteunen, streeft het DOST ernaar de ontwikkeling van het land te verbeteren en de levenskwaliteit van zijn burgers te verhogen. Via verschillende programma’s en initiatieven werkt het DOST aan het overbruggen van de kloof tussen wetenschappelijke vooruitgang en praktische toepassingen, en zorgt het ervoor dat technologische innovaties worden vertaald naar tastbare verbeteringen in de industrie, gemeenschappen en het dagelijks leven.
Wat is het Land Tribunal? Het Land Tribunal, opgericht door de Lands Tribunal & Compensation Act (NI) 1964, behandelt geschillen over de waarde, het gebruik en de ontwikkeling van land en gebouwen, en behandelt beroepen en directe geschillen waar de wet dit toestaat. Zaken worden door middel van formulieren aan de griffier voorgelegd. Hoorzittingen vinden voornamelijk plaats in de Royal Courts of Justice, maar kunnen ook elders worden gehouden. Juridische vertegenwoordiging is gebruikelijk vanwege de complexiteit van de zaken. De duur van de zaken varieert en er worden maandelijkse updates verstrekt. De kosten omvatten de vergoedingen van het Tribunaal en eventuele kosten van de tegenpartij.
Volledige redenen voor beslissingen worden verstrekt als er een hoorzitting plaatsvindt, waarbij alleen beroep mogelijk is bij het Court of Appeal. Openbare beslissingen zijn beschikbaar, behalve voor privé-arbitrages. De Royal Courts of Justice bieden faciliteiten zoals toegankelijke parkeergelegenheid, toiletten, babyverschoonruimtes en een café, plus een gratis Language Line-service. De servicedoelen omvatten snelle openingstijden, behulpzaam personeel, privacy bij gesprekken en tijdige reacties. De rechtbank behandelt beperkingen op gebruik, zakelijke huurcontracten, waarderingsberoepen, landcompensaties en arbitrages, elk met specifieke aanvraagprocedures.
Shared Rural Network brengt mobiel breedband naar landelijke gemeenschappen in het VK. Het Shared Rural Network (SRN) heeft tot doel betrouwbare mobiele breedband te leveren aan 95% van het VK en zo de digitale kloof te overbruggen door 4G-dekking te verbeteren in onderbediende gebieden. Voor meer informatie over de geplande verbeteringen in uw regio, bezoek de pagina met Voorspelde Dekking Verbeteringen per Regio.
De vier belangrijkste mobiele netwerkoperators (MNO’s) in het VK – EE, Three, VMO2 en Vodafone – werken samen om de dekking uit te breiden naar nog eens 280.000