De rol van geavanceerde digitale netwerkinfrastructuur in de Europese digitale economie en samenleving

Deel dit artikel!

Telecom Infrastructure Partners wil, als bedrijf met een gevestigde positie en vele jaren ervaring op de telecommunicatiemarkt, graag onze analyse en interpretatie delen van het uitgebreide onderzoek «Hoe de behoeften van de Europese digitale infrastructuur onder de knie krijgen?». Dit document onderzoekt in detail de vele uitdagingen waarmee Europa momenteel wordt geconfronteerd bij de ontwikkeling van toekomstige communicatienetwerken.

Het rapport identificeert niet alleen deze uitdagingen, maar presenteert ook mogelijke scenario’s om deze effectief aan te pakken. Het geeft actielijnen aan die investeringen kunnen aantrekken, innovatie kunnen ondersteunen, de veiligheid kunnen vergroten en ernaar kunnen streven een echte digitale eengemaakte markt te creëren. In onze analyse willen we, als experts op het gebied van digitale infrastructuur, de belangrijkste conclusies en aanbevelingen uit dit onderzoek onder de aandacht brengen die essentieel zijn om de leidende rol van Europa in het mondiale digitale landschap te waarborgen.

Een sleutelelement bij het bereiken van deze doelen is de opleiding van entiteiten en eigenaren van onroerend goed met telecommunicatie-infrastructuur. Bewuste besluitvorming over langetermijninvesteringen is noodzakelijk om de voordelen van moderne technologieën te maximaliseren. Een goed begrip van technologische trends, potentiële winsten en risico’s die gepaard gaan met investeringen in digitale infrastructuur kan een aanzienlijke impact hebben op de ontwikkeling en modernisering van communicatienetwerken.

Daarom leggen wij als bedrijf grote nadruk op het informeren en ondersteunen van vastgoedeigenaren en andere belanghebbenden bij het nemen van weloverwogen investeringsbeslissingen. Wij geloven dat we door middel van onderwijs en het verstrekken van betrouwbare informatie kunnen bijdragen aan het creëren van een meer geïntegreerde, veilige en innovatieve digitale infrastructuur in Europa. Wij nodigen u van harte uit om te lezen en na te denken over de toekomst van de Europese digitale infrastructuur.

Geavanceerde digitale netwerkinfrastructuur: de basis voor een bloeiende digitale economie en samenleving

In een snel evoluerend digitaal landschap zijn geavanceerde digitale netwerkinfrastructuren van cruciaal belang voor de ondersteuning van een robuuste digitale economie en samenleving. Veilige en duurzame digitale infrastructuur is een van de vier hoofdpunten van de Digitale Beleidsagenda van het EU-decennium voor 2030, en is een prioriteit van de huidige Commissie. Dit initiatief weerspiegelt de ambities van burgers die via de Conferentie over de Toekomst van Europa een aantal voorstellen met betrekking tot digitalisering naar voren hebben gebracht.

Zonder geavanceerde digitale netwerkinfrastructuren blijft het transformatieve potentieel van moderne toepassingen onbenut, waardoor consumenten niet kunnen profiteren van de talrijke voordelen die moderne technologieën bieden. Deze infrastructuren maken belangrijke diensten mogelijk zoals telegeneeskunde, precisielandbouw en slimme logistiek. Alleen met hoogwaardige digitale netwerken kunnen artsen bijvoorbeeld snelle en veilige behandelingen op afstand bieden, kunnen drones de landbouwpraktijken optimaliseren en kunnen verbonden sensoren in realtime toezicht houden op de versheid van voedsel tijdens opslag en transport.

In alle sectoren vertrouwen bedrijven op geavanceerde connectiviteit en computerinfrastructuren om gegevens in realtime te verwerken, wat cruciaal is voor toepassingen zoals het Internet of Things (IoT), autonome voertuigen en slimme energienetwerken. Deze technologieën vereisen een minimale latentie om efficiënt en kosteneffectief te kunnen werken, wat cruciaal is voor realtime monitoring, voorspellend onderhoud en automatisering.

Geavanceerde digitale netwerkinfrastructuren vormen de ruggengraat van transformationele technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI), virtuele werelden en Web 4.0. Ze lossen maatschappelijke uitdagingen op het gebied van energie, transport en gezondheidszorg op en stimuleren tegelijkertijd innovatie in de creatieve industrie. Het toekomstige concurrentievermogen van de Europese economie hangt af van deze infrastructuren, die naar verwachting de mondiale bbp-groei van tussen de 1 en 2 biljoen euro zullen ondersteunen. De groei van breedband, zowel vast als mobiel, hangt nauw samen met de economische groei, waarbij hogere snelheden en geavanceerde mobiele netwerken een positieve impact hebben op het bbp.

Het digitale landschap ziet een convergentie van connectiviteitsinfrastructuur met cloud- en edge computing-mogelijkheden. Deze trend vereist dat de elektronische-communicatiesector zich verder uitbreidt dan de traditionele onlinemarktplaatsen voor consumenten naar digitale diensten die cruciaal zijn voor het industriële internet der dingen (IIoT). De sector ondergaat ook een technologische transformatie richting software- en cloudgebaseerde netwerken en open architecturen.

Deze convergentie brengt echter risico’s met zich mee, zoals potentiële knelpunten en afhankelijkheden in de cloudinfrastructuur en chipplatforms. Om deze risico’s tot een minimum te beperken en de economische veiligheid te garanderen, moet de innovatie binnen de Unie door de industrie worden geleid, waarbij gebruik wordt gemaakt van de bestaande sterke punten van Europa op het gebied van de levering van netwerkapparatuur.

Ondanks de vooruitgang staat de Europese communicatie-infrastructuur voor grote uitdagingen. Het rapport State of the Digital Decade 2023 laat een beperkte glasvezeldekking zien (56% van de huishoudens, 41% op het platteland) en vertragingen bij de uitrol van zelfstandige 5G-netwerken. Het bereiken van de doelstelling van 100% glasvezeldekking voor 2030 lijkt onzeker, met prognoses die in 2028 de 80% niet zullen overschrijden. Ter vergelijking: Zuid-Korea en Japan hebben een vrijwel universele glasvezeldekking bereikt via duidelijke, strategische initiatieven.

Ook de uitrol van autonome 5G-netwerken, essentieel voor industriële toepassingen die een hoge betrouwbaarheid en lage latentie vereisen, blijft achter. De huidige implementaties zijn beperkt en slechts enkele lidstaten hebben deze architectuur in geselecteerde stedelijke gebieden geïntroduceerd. Slechts 41% van de bevolking maakt gebruik van de kritische 3,6 GHz-band, die nodig is om hogere snelheden en grotere capaciteit te bereiken.

Hoewel satellietbreedband het potentieel heeft om de digitale kloof in plattelandsgebieden te verkleinen, kunnen de prestaties ervan de terrestrische netwerken nog niet vervangen. Edge computing, essentieel voor tijdkritische en IoT-toepassingen, bevindt zich in Europa nog in de beginfase. Het Decade Digital Policy Program gaat uit van de implementatie van 10.000 klimaatneutrale en zeer veilige edge-nodes tegen 2030. Zonder aanzienlijke investeringen en stimuleringsmaatregelen blijft het bereiken van deze doelstellingen echter onwaarschijnlijk.

Het toekomstige concurrentievermogen en de economische groei van de EU zijn afhankelijk van geavanceerde, veilige digitale infrastructuren. Een modern regelgevingskader moet de transitie van traditionele netwerken naar glasvezel, de uitrol van 5G en andere draadloze netwerken, en de schaalvergroting van operators binnen de interne markt aanmoedigen. Er moet ook rekening worden gehouden met opkomende technologieën zoals kwantumcommunicatie om ervoor te zorgen dat Europa zijn digitale doelstellingen voor 2030 bereikt en internationaal concurrerend blijft.

Recente geopolitieke gebeurtenissen benadrukken het belang van veilige, veerkrachtige infrastructuren. Een strategische, Uniebrede aanpak van de veiligheid en veerkracht van de digitale infrastructuur is essentieel, voortbouwend op bestaande wettelijke kaders zoals de NIS2-richtlijn en de Critical Entity Resilience-richtlijn.

Door deze uitdagingen aan te pakken en nieuwe kansen te benutten kan de EU de digitale netwerken van de toekomst opbouwen, de transitie naar nieuwe technologieën beheersen en zorgen voor veilige en veerkrachtige infrastructuren die essentieel zijn voor economische veiligheid en sociale vooruitgang.

Technologische uitdagingen in het evoluerende digitale landschap

Nu we het digitale tijdperk binnengaan, geven nieuwe bedrijfsmodellen en markten, aangedreven door de applicatie-economie, IoT, data-analyse, AI en hoogwaardige contentlevering, onze wereld vorm. Deze ontwikkelingen vereisen een exponentiële groei in gegevensverwerking, opslag en transmissie. Het vermogen om enorme hoeveelheden gegevens wereldwijd te beheren en te transporteren heeft geleid tot innovatieve benaderingen zoals cloud computing, Content Delivery Networks (CDN) en edge computing, die een revolutie teweegbrengen in de manier waarop gegevens worden opgeslagen en verwerkt.

Deze technologische doorbraak en dit nieuwe paradigma werden bevestigd door de overgrote meerderheid van de respondenten in de verkennende raadpleging van de Europese Commissie, die in 2023 werd gelanceerd om standpunten te verzamelen en de Europese behoeften aan connectiviteitsinfrastructuur in kaart te brengen om de digitale transformatie te leiden. Respondenten noemden met name netwerkvirtualisatie, network slicing en Network as a Service als de baanbrekende technologieën die de komende jaren de grootste impact zullen hebben. Verwacht wordt dat deze technologieën de transitie van traditionele elektronische communicatienetwerken naar cloudgebaseerde, gevirtualiseerde en softwaregedefinieerde netwerken zullen stimuleren, waardoor de kosten zullen worden verlaagd, de veerkracht en beveiliging van het netwerk zullen worden verbeterd en nieuwe, innovatieve diensten zullen worden geïntroduceerd, terwijl het ecosysteem en de bedrijfsmodellen zullen worden getransformeerd.

De traditionele grenzen tussen aanbieders van elektronische-communicatieapparatuur, netwerken en diensten vervagen steeds meer. Dit komt door de virtualisatie van netwerkfuncties in software, waardoor deze naar de cloud of naar de edge worden verplaatst. Het nieuwe model is gebaseerd op een complex ecosysteem van cloud-, edge-, content-, software- en componentleveranciers, waardoor het zogenaamde continuïteit van de verwerking. Deze continuïteit integreert verwerking overal in het netwerk, van de snelle processors die in apparaten zijn ingebed tot de AI-aangedreven applicaties die het netwerk beheren.

Het coördineren van deze verschillende elementen is cruciaal om naadloze gebruikerservaringen in verschillende omgevingen te garanderen, of het nu op een mobiele telefoon, thuis, in een auto of in de trein is. Geconnecteerde en autonome voertuigen zullen bijvoorbeeld afhankelijk zijn van snelle communicatie met lage latentie om in realtime met de weginfrastructuur te kunnen communiceren, waardoor de verkeersstroom wordt geoptimaliseerd en congestie en ongevallen worden verminderd. Op dezelfde manier zullen geavanceerde e-gezondheidsdiensten veilige, snelle connectiviteit vereisen om gezondheidsmonitoring en -zorg op afstand te kunnen leveren, waarbij gebruik wordt gemaakt van AI en goedkope apparaten.

Technologische ontwikkelingen zorgen voor nieuwe bedrijfsmodellen in de elektronische-communicatiesector. De toenemende complexiteit van netwerkoperaties vereist samenwerking in de hele waardeketen op infrastructuurniveau, terwijl de concurrentie op serviceniveau toeneemt.

Trends zoals het delen van netwerken,

scheiding van infrastructuur- en servicelagen

en het creëren van serviceplatforms op basis van Network as a Service (NaaS)

en IoT worden steeds gebruikelijker.

 NaaS vergemakkelijkt bijvoorbeeld de samenwerking tussen operators en cloudproviders door naadloze communicatie tussen apparaten en klanten mogelijk te maken.

Deze veranderingen zijn van cruciaal belang voor het realiseren van het potentieel van 5G-netwerken, vooral in industriële sectoren zoals productie en mobiliteit. De EU loopt voorop bij de ontwikkeling van industriële 5G-toepassingen, met initiatieven zoals operationele campusnetwerken in fabrieken, havens en mijnen, en geplande 5G-corridors langs transportnetwerken. Deze ontwikkelingen leggen de basis voor de toekomstige continuïteit van de 6G-verwerking, waardoor netwerken en bedrijfsmodellen verder zullen worden geharmoniseerd, wat aanzienlijke investeringen van operators zal vergen.

De convergentie van Europese elektronische communicatienetwerken en clouddiensten in de EU “Telco Edge Cloud”, zoals beschreven in de European Alliance for Industrial Data, Edge and Cloud Industrial Technology Roadmap, is een belangrijke factor. Dit initiatief heeft tot doel gevirtualiseerde netwerkfuncties te hosten en te beheren en aanvullende diensten aan te bieden aan de groeiende IoT-markt. Dit ondersteunt de transitie naar het industriële internet, waardoor belangrijke diensten in alle sectoren mogelijk worden gemaakt, van industriële robots en drones tot verbonden voertuigen en gezondheidszorg op afstand.

Stedelijke omgevingen zullen enorm profiteren van deze vooruitgang. Lokale gegevensverwerking kan de mobiliteit, diensten en gezondheidszorg optimaliseren, waardoor slimme steden ontstaan ​​die hulpbronnen efficiënt beheren. De overstap naar een NaaS-model opent echter netwerkmogelijkheden voor derde partijen, wat het risico van afhankelijkheid van niet-EU-aanbieders met zich meebrengt, wat een aanzienlijk probleem is in het huidige geopolitieke klimaat.

Europese spelers moeten de capaciteiten ontwikkelen om toonaangevende aanbieders van serviceplatforms te worden en deze risico’s te minimaliseren. Dit biedt enorme kansen, vooral voor leveranciers van apparatuur. Het vermogen van Europese leveranciers om met technologische veranderingen om te gaan en nieuwe paradigma’s over te nemen zal bepalend zijn voor hun succes als wereldleider op het gebied van 6G-apparatuur.

De opkomst van krachtige computertechnologieën, waaronder kwantumcomputers, brengt extra uitdagingen met zich mee. Deze technologieën kunnen bestaande encryptiesystemen bedreigen, waardoor de Europese communicatienetwerken en gevoelige gegevens kwetsbaar worden voor aanvallen. De EU moet haar digitale activa op deze risico’s voorbereiden. Kwantumsleuteldistributie en andere kwantumtechnologieën hebben een groot potentieel bij het beschermen van gevoelige gegevens. Het plan van de EU om de komende tien jaar een gecertificeerde end-to-end kwantumcommunicatie-infrastructuur (EuroQCI) in te zetten, is een belangrijke stap in deze richting.

De Europese elektronische-communicatienetwerken en de dienstensector staan ​​op een kruispunt. Ze moeten de technologische transformatie omarmen om te voorkomen dat ze worden ingehaald door nieuwe, voornamelijk niet-EU-spelers. Hierdoor kan Europa zijn economische toekomst veiligstellen en zijn leidende positie op de mondiale digitale markt behouden.

Het overwinnen van investerings- en financiële uitdagingen in de communicatiediensten van de EU

Het verwezenlijken van de doelstellingen van het Digitale Decennium voor gigabit- en 5G-connectiviteit in de EU vereist een aanzienlijke financiële inzet. Volgens onderzoek van de Europese Commissie kunnen de investeringsbehoeften oplopen tot 148 miljard euro, en is er nog eens 26 tot 79 miljard euro nodig om de transportcorridors volledig te dekken, wat in totaal neerkomt op ruim 200 miljard euro.

Ondanks de noodzaak om de dichtheid van mobiele netwerken te vergroten, richten operators zich momenteel op het hergebruiken van bestaande locaties. Toekomstige technologieën zoals 6G zullen een hogere netwerkdichtheid vereisen, vooral in gebieden waar veel vraag is. Bovendien zijn investeringen in geavanceerde satellietdiensten en cloudoplossingen noodzakelijk om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen.

De elektronische-communicatiesector in de EU kampt met lage inkomsten per gebruiker (ARPU) en lage kapitaaluitgaven (Capex) in vergelijking met andere economieën, wat het investeringsvermogen aantast. Bovendien maken de stijgende rentetarieven en de macro-economische onzekerheid de toegang tot financiering moeilijker.

Om investeerders aan te trekken moet de sector de winstgevendheid aantonen van geavanceerde netwerken, aangedreven door technologieën als AI, IoT en edge computing. De EU ondersteunt de adoptie van technologie door het MKB via initiatieven die de toegang tot moderne toepassingen bevorderen. De prudentiële regelgeving voor banken en verzekeringsmaatschappijen kan echter de kapitaalinzet belemmeren, en het veranderen ervan zou de kapitaalmarkten kunnen stimuleren.

Integratie van nationale markten in de EU zou de kostenefficiëntie en winstgevendheid van projecten kunnen verbeteren, waardoor grotere investeerders zouden worden aangetrokken. Een geharmoniseerde aanpak van spectrumregulering en -beheer is van cruciaal belang om deze doelstellingen te bereiken. De marktfragmentatie en diverse regelgeving maken het moeilijk om een ​​samenhangende digitale eengemaakte markt te creëren, wat de ontwikkeling van geavanceerde technologieën en diensten belemmert. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden moet de EU op weg zijn naar een geharmoniseerd regelgevingskader en beleid ter ondersteuning van grensoverschrijdende integratie.

Het vergroten van de aantrekkelijkheid van investeringen

Om de aantrekkelijkheid van investeringen te vergroten is publieke steun cruciaal. Publiek-private partnerschappen, waarbij publiek kapitaal de vorm aanneemt van garanties of co-investeringen, kunnen de transformatie van de sector ondersteunen. Integratie van nationale markten zal de omvang van projecten vergroten, waardoor de kostenefficiëntie en financiële levensvatbaarheid verbeteren, wat grotere investeerders zal aantrekken.

De integratie van de Europese markten zal zorgen voor een grotere groep investeerders en betere financieringsvoorwaarden voor investeringen in elektronische communicatie. Grotere projecten zullen aantrekkelijker worden voor investeerders, waardoor de financiële omstandigheden verbeteren.

Om schaalgrootte te bereiken in de communicatiediensten van de EU moeten investeringen en financiële uitdagingen worden overwonnen. Aanzienlijke investeringen in terrestrische en satellietcommunicatie, de verschuiving naar cloudoplossingen en het verbeteren van de financiële gezondheid van de elektronische-communicatiesector zijn van cruciaal belang. Publieke steun en marktintegratie zullen een sleutelrol spelen bij het aantrekken van particuliere investeringen en het verwezenlijken van de ambitieuze doelstellingen van het Digitale Decennium.

De EU beheert 27 afzonderlijke nationale markten voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten, waardoor het moeilijk wordt een samenhangende digitale eengemaakte markt te creëren. Fragmentatie in spectrumbeheer, licentielengtes, reserveprijzen en regelgevingsaanpak leidt tot een ongelijkmatige ontwikkeling van draadloze technologieën en grensoverschrijdende interferentie.

Pogingen om het spectrumbeheer te harmoniseren, zoals het reguleren van de interne telecommunicatiemarkt en het Europese wetboek voor elektronische communicatie, hebben beperkt succes gehad. Het autorisatieproces voor 5G-banden begon in 2015, maar is nog steeds onvolledig, wat leidt tot een suboptimale servicekwaliteit.

Bovendien draagt ​​de nationale regelgeving inzake juridische vastlegging, gegevensopslag en de locatie van Security Operations Centers bij aan fragmentatie, waardoor aanbieders niet kunnen profiteren van schaalvoordelen.

Het gebrek aan harmonisatie van de regelgeving verhindert dat exploitanten de schaal bereiken die nodig is om aanzienlijk in toekomstige netwerken te investeren. De fragmentatie van de EU-markt voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten heeft aanzienlijke gevolgen voor het vermogen van exploitanten om op te schalen en te investeren in toekomstige technologieën.

Om deze uitdagingen het hoofd te bieden moet de EU streven naar een geharmoniseerd regelgevingskader en industriebeleidsmaatregelen die de grensoverschrijdende integratie ondersteunen, waardoor exploitanten de schaal kunnen bereiken die nodig is voor aanzienlijke investeringen en technologische vooruitgang.

Convergentie en evenwicht: communicatiediensten in de EU transformeren

Het digitale landschap ondergaat een aanzienlijke transformatie dankzij de convergentie van elektronische-communicatienetwerken, -diensten en cloudinfrastructuur. Deze convergentie beïnvloedt zowel de infrastructuurlaag als de serviceactiviteiten, wat leidt tot een complex ecosysteem waarin traditionele grenzen vervagen. Naarmate de communicatiemarkten evolueren, raakt het onderscheid tussen traditionele aanbieders van elektronische communicatie en aanbieders van cloud- of digitale diensten achterhaald, wat belangrijke vragen oproept over het regelgevingskader en de consumentenrechten.

Het huidige EU-regelgevingskader heeft geen betrekking op de activiteiten van cloudaanbieders of de complexe relaties in het nieuwe digitale ecosysteem. De Europese Code voor Elektronische Communicatie (de Code) heeft geen betrekking op cloudinfrastructuur en -diensten, in tegenstelling tot de NIS2-richtlijn over de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen. Het meeste internationale verkeer stroomt via ongereguleerde particuliere netwerken die worden beheerd door grote cloudproviders. Er is dringend behoefte aan herziening van de regelgeving om een ​​gelijk speelveld in het geconvergeerde digitale ecosysteem te garanderen en ervoor te zorgen dat alle deelnemers op een gelijk speelveld spelen.

De ICT-sector is verantwoordelijk voor 7-9% van het mondiale energieverbruik en ongeveer 3% van de uitstoot van broeikasgassen, en prognoses wijzen erop dat het energieverbruik tegen 2030 zal stijgen tot 13%. Digitale technologie heeft echter het potentieel om de mondiale uitstoot met 15% te verminderen, waarmee de sectoruitstoot wordt overtroffen. De inzet van nieuwe technologieën zoals glasvezel, 5G en 6G kan de duurzaamheid verbeteren door verouderde netwerken uit te faseren en efficiënte codecs voor datatransmissie in te zetten.

Het systematische gebruik van digitale technologie op basis van circulaire en regeneratieve principes is cruciaal. De overstap naar softwaregedefinieerde netwerken en cloudoplossingen zal de efficiëntie vergroten, maar moet worden beheerd op een manier die het energieverbruik en de elektronische verspilling minimaliseert. Investeringen in slimme digitale oplossingen kunnen de klimaatvoetafdruk verder verkleinen en zo de ontwikkeling van klimaatneutrale en slimme steden ondersteunen.

De convergentie van elektronische-communicatienetwerken en cloudinfrastructuur creëert zowel kansen als uitdagingen. De EU moet haar regelgevingskader actualiseren om een ​​gelijk speelveld en uniforme rechten voor eindgebruikers te garanderen. Het aanpakken van de uitdagingen van de duurzame ontwikkeling van de ICT-sector door de implementatie van effectieve technologieën en duurzame financiering is van cruciaal belang. Hierdoor kan de EU bijdragen aan een groenere en slimmere toekomst.

Zorgen voor veiligheid in de levering en netwerkactiviteiten

In een steeds gespannener geopolitieke omgeving is de behoefte aan veilige en veerkrachtige communicatietechnologieën en kritieke infrastructuur van cruciaal belang. Vertrouwen op diverse en vertrouwde leveranciers is essentieel om kwetsbaarheden te minimaliseren en afhankelijkheden te voorkomen die gevolgen kunnen hebben voor het hele industriële ecosysteem. De 5G Cybersecurity Toolbox van de EU beveelt bijvoorbeeld maatregelen aan om de risicoprofielen van leveranciers te beoordelen en beperkingen op te leggen aan leveranciers met een hoog risico, zoals Huawei en ZTE. Deze aanpak is zinvol, zoals benadrukt in de mededeling van de Commissie uit 2023 over de inzet van de 5G-cyberbeveiligingstoolbox. Het uitsluiten van leveranciers met een hoog risico vereist de ontwikkeling van nieuwe capaciteiten door bestaande of nieuwe actoren in de toeleveringsketen.

Om een ​​veilige toeleveringsketen in stand te houden moet de EU de inspanningen op het gebied van onderzoek en innovatie (O&I) op het gebied van sleuteltechnologieën met betrekking tot veilige communicatienetwerken opvoeren. Het waarborgen van een solide niveau van intellectueel eigendom en productiecapaciteit in de hele toeleveringsketen van de EU is van cruciaal belang. Het doel is om het mondiale leiderschap van de EU op het gebied van communicatiesystemen te behouden en nieuwe capaciteiten te ontwikkelen op gebieden als edge cloud, radiofrequentie-identificatiechips, kwantumcommunicatie, kwantumbestendige cryptografie, niet-terrestrische communicatie en onderzeese kabelinfrastructuren.

### Beveiligingsnormen voor end-to-end-communicatie

Het bereiken van een hoog niveau van veiligheid en veerkracht vereist dat de EU het voortouw neemt bij de ontwikkeling van alomvattende beveiligingsnormen die de gehele waardestapel bestrijken, van hardware tot servicelagen. Dit omvat onder meer het vaststellen van standaarden voor beveiligde berichtenuitwisseling en videoconferenties. De EU werkt samen met de lidstaten om het European Critical Communication System (EUCCS) te creëren, met als doel om tegen 2030 wetshandhavings-, civiele beschermings- en eerstehulpnetwerken in heel Europa met elkaar te verbinden. Dit initiatief zal de strategische autonomie in cruciale communicatiesegmenten vergroten.

Het nieuwe digitale tijdperk zal sterk afhankelijk zijn van kwantumtechnologieën voor veilige communicatie en kwantumcomputers. Naarmate kwantumcomputing zich verder ontwikkelt, is het van cruciaal belang om te anticiperen op en de bedreigingen te beperken die voortkomen uit mogelijk kwaadaardig gebruik dat traditionele versleutelingsmethoden in gevaar zou kunnen brengen. De Cyber ​​Resilience Act (CRA), die later dit jaar in werking zal treden, zal de veiligheid van de digitale infrastructuur van de EU aanzienlijk versterken. Het legt verplichtingen op het gebied van beveiliging door ontwerp op aan hardware- en softwarefabrikanten en waarborgt de vertrouwelijkheid en integriteit van gegevens met behulp van de modernste middelen, waaronder mogelijk veerkrachtige cryptografie.

Bovendien zal het European Cybersecurity Scheme on Common Criteria (EUCC) fabrikanten in staat stellen om de conformiteit van technologische componenten op een geharmoniseerde manier te garanderen, in overeenstemming met de EU Cybersecurity Act. Deze maatregelen zullen gevoelige gegevens- en communicatienetwerken helpen beschermen tegen zich ontwikkelende bedreigingen.

Veerkracht en integratie van alle communicatiekanalen – terrestrische, niet-terrestrische en onderzeese – zijn een voorwaarde voor veilige communicatie. Gezien de huidige cyberveiligheids- en sabotagedreigingen concentreren overheden zich steeds meer op de beveiliging van onderzeese kabels, die meer dan 99% van het intercontinentale dataverkeer vervoeren. De kwetsbaarheid van deze kritieke infrastructuur is benadrukt door incidenten zoals de Russische agressie tegen Oekraïne, die aanleiding gaf tot bezorgdheid over de mogelijke verstoring van onderzeese kabels.

Hoewel Europa wereldleiders heeft op het gebied van glasvezelproductie, hebben investeringen door grote leveranciers van buiten de EU in hun eigen infrastructuur sinds 2012 strategische afhankelijkheden gecreëerd. Het versterken van de veiligheid en veerkracht van onderzeese kabelinfrastructuur vereist meer publieke financiering ter ondersteuning van particuliere investeringen. De Nevers-oproep van maart 2022 en de daaropvolgende conclusies van de EU-Raad benadrukten het belang van de beveiliging van kritieke infrastructuur, waarbij werd opgeroepen tot risicobeoordeling, paraatheid en internationale samenwerking.

In het rapport ‘State of the EU Digital Decade 2023’ wordt de noodzaak benadrukt van veerkrachtigere en soevereinere netwerken, met name om de kwetsbaarheden van onderzeese netwerken te verminderen. De lidstaten hebben zich ertoe verbonden de internetconnectiviteit tussen Europa en zijn partners te verbeteren, zoals weergegeven in de ministeriële verklaring over de Europese datagateways. De EU-NAVO Task Force on Critical Infrastructure Resilience richtte zich ook op onderzeese infrastructuur en adviseerde verbeterde monitoring en bescherming.

Ondanks bestaande ontslagen tonen recente incidenten in de Oostzee de kwetsbaarheid van de onderzeese kabelinfrastructuur aan. Dit benadrukt de noodzaak van gecoördineerde actie op EU-niveau om de veiligheid en veerkracht van kabels te vergroten. De Europese Raad van oktober 2023 benadrukte het belang van alomvattende en gecoördineerde actie om de veerkracht van kritieke infrastructuur te versterken.

De veiligheid en veerkracht van communicatienetwerken en kritieke infrastructuur zijn van cruciaal belang voor de economische stabiliteit en het technologisch leiderschap van de EU. Het aanpakken van de uitdagingen van vertrouwde leveranciers, het ontwikkelen van alomvattende beveiligingsnormen en het waarborgen van de veerkracht van onderzeese kabelinfrastructuren zijn belangrijke stappen. Door gecoördineerde inspanningen, meer onderzoek en innovatie en strategische investeringen kan de EU haar digitale infrastructuur beveiligen en haar leiderschap op het gebied van veilige communicatietechnologieën behouden.

De transitie naar de digitale netwerken van de toekomst beheersen: beleidskwesties en mogelijke oplossingen

De toekomst van de digitale infrastructuur is afhankelijk van hoogwaardige netwerken die naadloze communicatie tussen mensen en apparaten mogelijk maken. Innovaties op het gebied van geavanceerde technologie, aangedreven door AI-processors, zullen aanzienlijke computermogelijkheden mogelijk maken in apparaten variërend van robots en drones tot medische apparaten en autonome auto’s. Dit alomtegenwoordige computergebruik vereist intelligente orkestratie om de veiligheid en duurzaamheid te optimaliseren, wat een nauwe samenwerking vereist tussen sectoren, waaronder chipfabrikanten, leveranciers van netwerkapparatuur en aanbieders van clouddiensten.

Om te slagen moet de EU het ecosysteem van Europese vernieuwers ondersteunen door het Connected Collaborative Computing Network (3C Network) op te richten. Dit ecosysteem omvat halfgeleiders, edge- en cloud computing, radiotechnologieën, communicatie-infrastructuur, databeheer en applicaties.

De verschuiving naar hybride netwerken, edge computing en volledige cloudmigratie stelt de historische kracht van de EU op het gebied van netwerkapparatuur en -diensten op de proef. Om het mondiale leiderschap te behouden moet de EU haar industriële capaciteit beschermen en haar technologische innovatiecapaciteit versterken. Partnerschappen met niet-EU-spelers bieden synergieën, maar brengen ook het risico met zich mee van afhankelijkheid van een beperkt aantal aanbieders van kritieke infrastructuur. Het doel is om sterke partnerschappen binnen de EU tot stand te brengen, de economische veiligheid te waarborgen en de sterke punten van de EU op het gebied van netwerkapparatuur te benutten.

De EU Chips Act is een ambitieus programma dat al meer dan 100 miljard euro aan publieke en private investeringen heeft gemobiliseerd. Een soortgelijk industrieel beleid is nodig voor de connectiviteitsinfrastructuur om investeringen aan te moedigen en het 3C-netwerk te katalyseren. Het Europese leiderschap op het gebied van netwerkapparatuur, gecombineerd met zijn onderzoeks- en innovatiebasis, biedt een solide basis om op voort te bouwen.

Er is een aanzienlijke investeringscapaciteit nodig om de communicatie-industrie in de EU te transformeren, vooral in vergelijking met de enorme investeringen van grote cloudproviders. Financiële instrumenten van de EU zoals de Smart Networks and Services Joint Undertaking (SNS JU), InvestEU, het Digital Europe Programme (DEP) en de Connecting Europe Facility (CEF). Digitale ondersteuning van onderzoek en innovatie op het gebied van communicatie. De reikwijdte en het budget van deze programma’s moeten echter worden uitgebreid om de bredere uitdagingen van het communicatie-ecosysteem van de volgende generatie aan te kunnen.

Om de hulpbronnenefficiëntie te maximaliseren heeft de EU een gecoördineerde aanpak nodig voor de ontwikkeling van geïntegreerde communicatie- en computerinfrastructuur. Dit omvat onder meer het creëren van synergieën tussen bestaande EU-financieringsprogramma’s en het ondersteunen van samenwerking tussen actoren uit verschillende sectoren. De EU moet grootschalige proefprojecten voorstellen die end-to-end geïntegreerde infrastructuren en platforms creëren, waardoor spelers uit verschillende segmenten van de connectiviteitswaardeketen met elkaar worden verbonden. Initiële proefprojecten kunnen zich richten op 5G-corridors, e-gezondheid en slimme gemeenschappen, waarbij uitwisselingen tussen traditionele spelers in de waardeketen van elektronische communicatie en bredere spelers in de computercontinuïteit worden bevorderd.

SNS JU kan, door te coördineren met relevante programma’s en IPCEI (Important Project of Common European Interest), een sleutelrol spelen in dit initiatief. Grootschalige proefprojecten kunnen innovatieve technologieën en toepassingen testen, waardoor samenwerking in het hele ecosysteem wordt ondersteund. Het Strategic Technologies Platform for Europe (STEP) zal ook de investeringen in cruciale technologieën verhogen door de introductie van het Soevereiniteitslabel – Europese kwaliteit voor soevereiniteitsprojecten.

Om de transitie naar toekomstige digitale netwerken onder de knie te krijgen, moet de EU een 3C-netwerk creëren, ter ondersteuning van een ecosysteem van Europese innovators. Door voort te bouwen op haar sterke punten op het gebied van netwerkapparatuur, halfgeleiders en onderzoek en innovatie, en door bestaande financieringsprogramma’s te coördineren, kan de EU zorgen voor de ontwikkeling, het testen, de inzet en de integratie van communicatie- en computerinfrastructuur van de volgende generatie. Dit zal het concurrentievermogen, de veiligheid en de veerkracht van Europa in het digitale tijdperk veiligstellen.

De transitie naar de digitale netwerken van de toekomst beheersen: voltooiing van de digitale eengemaakte markt

Het hoofddoel van het Europees Wetboek voor elektronische communicatie is het bevorderen van connectiviteit via een regelgevingskader dat investeringen in netwerken met hoge capaciteit aanmoedigt. Ondanks de introductie van bepalingen om investeringen te vergemakkelijken en de regeldruk te verminderen, zoals gemeenschappelijke autorisatieprocessen voor radiospectrum en co-investeringen en bepalingen voor uitsluitend groothandel, zijn de resultaten teleurstellend. Dit is deels te wijten aan de vertraagde omzetting door verschillende lidstaten en de complexiteit van het kader en de procedures ervan.

De Code versterkt niet alleen de investeringsdoelstellingen, maar beoogt ook de concurrentie op zowel infrastructuur- als dienstenniveau te bevorderen, waardoor wordt bijgedragen aan de ontwikkeling van de interne markt en de voordelen voor eindgebruikers worden vergroot. Concurrentie stimuleert investeringen op basis van de marktvraag, wat consumenten en bedrijven ten goede komt. Gezien de recente technologische vooruitgang en mondiale uitdagingen is het van cruciaal belang om te overwegen om dimensies als duurzaamheid, industrieel concurrentievermogen en economische veiligheid in het beleidskader te integreren. Het beschermen van eindgebruikers blijft een hoofddoelstelling, in lijn met de beginselen die zijn vastgelegd in de “Europese Verklaring van Digitale Rechten en Beginselen voor het Digitale Decennium” van 15 december 2022, waarin wordt benadrukt dat mensen centraal staan ​​in de digitale transformatie van de EU. Dit levert voordelen op voor alle bedrijven, inclusief het MKB.

De technologische convergentie tussen elektronische-communicatienetwerken en clouddiensten vereist een heroverweging van de reikwijdte van het regelgevingskader voor elektronische communicatie. Momenteel reizen gegevens door verschillende netwerksegmenten, die elk onderworpen zijn aan verschillende regelgeving, waardoor inconsistenties ontstaan. 5G-netwerkclouding kan de kernfunctionaliteit van het netwerk over nationale netwerken verenigen, wat aanzienlijke voordelen biedt. Juridische obstakels als gevolg van niet-geharmoniseerde kaders in de lidstaten belemmeren deze integratie echter.

Het voortgezette aanbod van Network as a Service (NaaS)-toepassingen met behulp van autonome 5G-netwerkkernen, gedistribueerde netwerken en spectrumbronnen in de lidstaten zou grensoverschrijdende operaties kunnen vergemakkelijken. Het IP-interconnectiemodel, dat momenteel afhankelijk is van transit- en peering-overeenkomsten, is opgeschoven naar uitwisselingen op eigen netwerk, waarbij samenwerking tussen Content Application Providers (CAP’s) en Internet Service Providers (ISP’s) vereist is. Hoewel dit over het algemeen goed werkt, kan een toekomstige toename van het aantal geschillen beleidsmaatregelen vergen om een ​​snelle oplossing te garanderen, waarbij mogelijk nationale regelgevende instanties (NRI’s) of het Orgaan van Europese regelgevende instanties voor elektronische communicatie (BEREC) betrokken moeten worden.

Het General Authorization Regime, opgericht in 2002 en gehandhaafd in de Code, stelt de voorwaarden vast voor het aanbieden van elektronische communicatienetwerken en -diensten (ECNS). Gezien het lokale karakter van fysieke netwerken en het nationale spectrumbeheer worden autorisaties echter op nationaal niveau verleend en uitgevoerd. Clouding- en netwerksoftware, die de dekking tot buiten de nationale grenzen uitbreiden, vereisen een meer Europese benadering van autorisatie.

De ontwikkeling van diensten van de informatiemaatschappij wordt vergemakkelijkt door het beginsel van het land van herkomst, waardoor diensten in de hele EU kunnen worden verleend door te voldoen aan de wetgeving van de lidstaat waarin u bent geregistreerd. Het toepassen van dit principe op netwerkkernen en kerndiensten zou de regelgevingsbehandeling van netwerk- en digitale dienstverleners in evenwicht kunnen brengen, waardoor een meer holistische benadering wordt ondersteund.

Het implementeren van één enkele reeks regels op basis van het beginsel van het land van herkomst zou de kernexploitanten van EU-netwerken in staat stellen te profiteren van de interne markt, schaalvoordelen te realiseren, de kosten te verlagen en hun financiële positie te verbeteren, waardoor meer particuliere investeringen worden aangetrokken en het concurrentievermogen van de EU wordt vergroot. . De regelgeving en de autoriteit die bevoegd is om de toegang tot retailnetwerken en -diensten te reguleren zullen het dichtst bij de eindgebruikers blijven staan, waardoor de specificiteit van de lokale markt en een hoog niveau van bescherming van de eindgebruiker worden gewaarborgd.

Om de transitie naar toekomstige digitale netwerken tot een goed einde te brengen, is de voltooiing van de Digitale Eengemaakte Markt essentieel. De EU moet haar regelgevingskader aanpassen aan de convergentie van elektronische-communicatienetwerken en clouddiensten, waardoor consistentie wordt gewaarborgd en grensoverschrijdende operaties worden ondersteund. Door het oorsprongslandbeginsel toe te passen op netwerkkernen en -diensten kan de EU haar concurrentievermogen vergroten, investeringen aantrekken en hoge normen voor de bescherming van eindgebruikers handhaven. Deze aanpak zal de EU in staat stellen de interne markt ten volle te benutten en te zorgen voor een robuust en dynamisch digitaal ecosysteem dat alle belanghebbenden ten goede komt.

Het overwinnen van belemmeringen voor netwerkcentralisatie in de digitale eengemaakte markt

De totstandbrenging van een echte digitale eengemaakte markt in de EU wordt geconfronteerd met veel specifieke belemmeringen op regelgevingsgebied, zoals verschillende verplichtingen voor het melden van incidenten, vereisten voor beveiligingsverificatie, juridische vastlegging, gegevensopslag en de verplaatsing van beveiligingscentra. Deze barrières creëren een complex regelgevingslandschap dat innovatie en schaalbaarheid in de digitale sector belemmert.

Om deze uitdagingen het hoofd te bieden is een evenwichtige aanpak nodig, waarbij rekening wordt gehouden met de soevereiniteit en bevoegdheden van de lidstaten op veiligheidsgebied. Harmonisatie van de processen voor het melden van incidenten en de veiligheidsverificatieprocessen tussen de lidstaten zou kunnen worden bereikt door nauwere samenwerking en één loketmechanisme. EU-richtsnoeren inzake veiligheidseisen zouden de consistentie verder kunnen vergroten.

Wat betreft wetshandhavingsverplichtingen, zoals juridische interceptie, zouden kernnetwerkexploitanten in elke lidstaat contactpunten kunnen aanwijzen. Zachte juridische maatregelen zoals EU-aanbevelingen kunnen de naleving van veiligheidseisen in de hele EU vergemakkelijken.

Radiospectrumbeheer is van cruciaal belang voor draadloze communicatie en moet effectief worden gecoördineerd tussen de lidstaten om de doelstellingen van de EU op het gebied van duurzame ontwikkeling en economische groei te verwezenlijken. Eerdere pogingen om het spectrumbeheer te harmoniseren stuitten op weerstand, wat leidde tot vertragingen bij de uitrol van 5G-netwerken, waardoor Europa achterop raakte bij de concurrentie.

Om het spectrumbeleid te verbeteren is het van cruciaal belang:

Spectrumplanning op EU-niveau: zorgen voor voldoende spectrum voor toekomstige toepassingen zoals 6G, IoT, WiFi en satellietcommunicatie.

Gecoördineerde vrijgave en herbewapening van spectrum: Implementatie van de Europese routekaart naar 6G, inclusief het uitschakelen van 2G- en 3G-netwerken en tegelijkertijd ondersteuning van bestaande diensten.

Spectrumefficiëntie: Verhogen van de efficiëntie door strengere gebruiksvoorwaarden en innovatieve licentiemethoden.

Geharmoniseerde spectrumautorisatie: betere coördinatie van veilingdata en autorisatievoorwaarden in de hele EU om efficiënte investeringen te bevorderen.

Om de communicatiemogelijkheden te vergroten, is het van cruciaal belang om de autorisatieprocessen en de voorwaarden voor spectrumgebruik aan te passen. De groei van de satellietsector vereist nieuwe licentieregimes om grensoverschrijdende exploitanten te bevorderen. Spectrumefficiëntie en investeringsprikkels moeten een prioriteit zijn om de financiële lasten voor exploitanten te verminderen.

Gezien de uitgebreide spectrumbeheertaken is een meer geïntegreerd bestuursmechanisme op EU-niveau noodzakelijk. Een coherente aanpak zal de digitale soevereiniteit, cyberveiligheid en de integriteit van communicatienetwerken waarborgen. De EU moet de controle behouden over besluiten over spectrumgebruik, vooral bij internationale onderhandelingen en bij het aanpakken van geopolitieke en veiligheidsproblemen.

Een betere afstemming van spectrumgebruiksrechten, duidelijk beleid en grotere zekerheid op het gebied van spectrumbeheer zijn van cruciaal belang voor het bevorderen van investeringen, het vergroten van het concurrentievermogen van de EU en het verwezenlijken van een echte digitale eengemaakte markt. Door regelgevingsbarrières te slechten en de coördinatie te vergroten kan de EU innovatie, economische groei en langetermijnvoordelen voor eindgebruikers ondersteunen, waardoor de ontwikkeling van geconvergeerde breedbandconnectiviteit en geïntegreerde multiterritoriale diensten wordt gewaarborgd.

Koperen schakelaar uit: een belangrijke stap op weg naar een digitale eengemaakte markt

De transitie van kopernetwerken naar nieuw aangelegde glasvezelnetwerken is een belangrijk proces ter ondersteuning van de transitie van de EU naar een geavanceerder en duurzamer connectiviteitsecosysteem. Deze migratie is in overeenstemming met de groene doelstellingen van de EU, waarbij de adoptie van nieuwe diensten wordt bevorderd en het rendement op glasvezelinvesteringen wordt vergroot. Het ondersteunt ook de doelstelling van het Digitale Decennium om ervoor te zorgen dat alle eindgebruikers op een vaste locatie in 2030 gedekt zijn door een gigabitnetwerk.

Het uitschakelen van kopernetwerken verlaagt niet alleen de operationele kosten van operators (OPEX), maar biedt ook een duurzamere infrastructuur met een lager energieverbruik. Dit proces vereist echter zorgvuldige coördinatie tussen alle belanghebbenden om een ​​soepele transitie te garanderen die de concurrentievoordelen die tot nu toe onder het huidige regelgevingsregime zijn behaald, niet ongedaan maakt.

De Europese Code voor Elektronische Communicatie bevat bepalingen over migratieprocessen, en de nieuwe Gigabit-aanbeveling biedt bijgewerkte richtlijnen voor toezichthouders. Een duidelijk migratiepad zou een krachtig signaal naar de sector sturen en investeringen aanmoedigen. Het proces van het uitschakelen van kopernetwerken vereist nauwlettend toezicht om ervoor te zorgen dat exploitanten met aanzienlijke marktmacht (AMM) de concurrentie op groothandels- of detailhandelsniveau niet ondermijnen.

Sommige exploitanten kunnen zich verzetten tegen het uitschakelen van koper, vooral als zij gebruik maken van vectoringtechnologie, die de kwaliteit van breedbanddiensten verbetert, maar niet op één lijn ligt met netwerken met zeer hoge capaciteit (VHCN). Het risico bestaat dat zij lock-in-strategieën gaan gebruiken, waarbij klanten van koper naar glasvezel overstappen, wat het economische gevoel voor alternatieve exploitanten die FTTH aanbieden ondermijnt.

Om dit te voorkomen moeten prikkels uit de regelgeving om koper uit te sluiten, zoals tijdelijke stijgingen van de koperprijs, worden ondersteund door passende waarborgen om de concurrentie in stand te houden. Een lichtere regulering van de toegang tot VHCN zou kunnen worden opgelegd met prijsflexibiliteit, zoals voorzien in de nieuwe Gigabit-aanbeveling.

Het vaststellen van een uitschakeldatum voor koper zou planningszekerheid in de hele EU bieden en eindgebruikers in staat stellen om binnen een vergelijkbaar tijdsbestek verbinding te maken met glasvezel. Het bereiken van koperuitsluiting voor 80% van de EU-abonnees in 2028 en de resterende 20% in 2030 lijkt passend. Een duidelijke routekaart zou de connectiviteitsdoelstellingen voor 2030 ondersteunen en investeerders een duidelijk pad wijzen naar rendement op investeringen in glasvezelnetwerken.

De liberalisering van de elektronische-communicatiesector in de EU had tot doel concurrentie te introduceren door inefficiëntie, gebrek aan innovatie en slechte kwaliteit van de dienstverlening te bestrijden. Ex-ante regelgevingsinterventies hebben de belemmeringen voor de concurrentie verminderd, waardoor het aantal markten waarvoor ex-ante regulering nodig is, tussen 2003 en 2020 is teruggebracht van 18 naar 2.

Er blijven echter belemmeringen bestaan ​​in landelijke en afgelegen gebieden, waardoor verdere interventies vooraf nodig zijn. Nu de ontwikkeling van concurrerende netwerkinfrastructuren voortduurt, is het tijd om te overwegen om over te gaan naar controle achteraf in dichtbevolkte gebieden waar meerdere breedbandnetwerken concurrerende diensten aanbieden.

De NRI’s moeten toezicht houden op de concurrentie op het gebied van de infrastructuur en afzonderlijke geografische markten definiëren, waarbij regelgeving ex ante wordt beperkt tot gebieden waar deze nog steeds nodig is. De ontwikkeling van een regelgevingsinstrumentarium op EU-niveau zou de implementatie van pan-Europese netwerken kunnen ondersteunen. In een volledig glasvezelomgeving kunnen toegangsproducten centraal worden geleverd, wat verdere integratie van de interne markt en de opkomst van pan-Europese operators ondersteunt.

Producten voor uniforme toegang kunnen de verdere integratie van de interne markt ondersteunen, waardoor de versnippering van de regelgeving wordt verminderd. De Gigabit Infrastructure Act (GIA) introduceert een symmetrische regulering van de toegang tot civieltechnische middelen, waardoor het zakelijk inzicht van FTTH-exploitanten wordt beschermd. Exploitanten die in nieuwe glasvezelnetwerken investeren, kunnen de toegang tot hun infrastructuur weigeren als zij wholesaletoegang tegen eerlijke en redelijke voorwaarden aanbieden.

Het terugdraaien van ex-ante regelgeving om investeringen in glasvezelnetwerken aan te moedigen kan worden ondersteund door middel van virtuele toegang, waardoor de belemmeringen voor de uitrol van pan-Europese netwerken worden verlaagd. In situaties waarin symmetrische en geharmoniseerde regelgeving niet voldoende is, zou verdere lokale regelgeving ex ante het aanhoudende marktfalen kunnen aanpakken. De “3 Criteria”-test zou de NRA in staat moeten stellen markten te identificeren waar regulering ex ante noodzakelijk is, waardoor ervoor wordt gezorgd dat lokale toegangzoekers op de markt blijven en hermonopolisering in minder bevolkte gebieden wordt voorkomen.

Het uitschakelen van koper is een belangrijke stap in de richting van het bereiken van de connectiviteitsdoelstellingen van het Digitale Decennium en het ondersteunen van een duurzame digitale infrastructuur met hoge bandbreedte. Gecoördineerde inspanningen, een duidelijk regelgevingskader en passende prikkels zijn essentieel om een ​​soepele transitie te garanderen die de concurrentie in stand houdt en tegemoetkomt aan de behoeften van alle eindgebruikers. Door een duidelijke routekaart uit te stippelen en regelgevende belemmeringen te overwinnen, kan de EU de wijdverbreide uitrol van glasvezelnetwerken ondersteunen, haar concurrentievermogen vergroten en een werkelijk geïntegreerde digitale eengemaakte markt bevorderen.

Zorgen voor universele dienstverlening en toegankelijkheid van de digitale infrastructuur

Nu digitale infrastructuur steeds meer een integraal onderdeel wordt van het dagelijks leven, is het van essentieel belang ervoor te zorgen dat alle burgers toegang hebben tot adequate breedbanddiensten. Passende breedbanddiensten stellen gebruikers in staat basisactiviteiten online uit te voeren, zoals toegang tot e-overheidsdiensten, sociale media, surfen op het web en videobellen. Hoewel de verplichtingen inzake universele dienstverlening in veel EU-lidstaten zich richten op consumenten met een laag inkomen of speciale behoeften, kunnen toekomstige uitdagingen bestaan ​​uit het voorkomen van sociale uitsluiting onder kwetsbare eindgebruikers die vanwege hun locatie of de kosten van diensten mogelijk niet profiteren van de best beschikbare netwerken. . Ervoor zorgen dat alle eindgebruikers toegang hebben tot ultrasnelle connectiviteit is van cruciaal belang om digitale uitsluiting te voorkomen.

De Europese Verklaring van Digitale Rechten en Beginselen voor het Digitale Decennium benadrukt dat iedereen in de EU toegang moet hebben tot betaalbare en snelle digitale connectiviteit, ook mensen met een laag inkomen. Deze toezegging onderstreept de noodzaak om eindgebruikers te ondersteunen en een uitgebreide geografische dekking te bieden.

Financiering van de Universele Dienst

Universeledienstverplichtingen worden van oudsher gefinancierd met staatsfinanciering en sectorfinanciering, waarbij laatstgenoemde vaker voorkomt. De sectorfinanciering had voornamelijk betrekking op aanbieders van elektronische communicatie, terwijl aanbieders van nummeronafhankelijke interpersoonlijke diensten (NIICS) werden uitgesloten. Om digitale uitsluiting tegen te gaan, hebben sommige lidstaten connectiviteitsvouchers ingevoerd om het gebruik van hogesnelheidsaanbiedingen te vergroten. De meest recente richtlijnen voor staatssteun voor breedband verduidelijken de voorwaarden waaronder dergelijke vouchers verenigbaar zijn met de EU-staatssteunregels, en de Algemene Groepsvrijstellingsverordening stelt bepaalde soorten staatssteun vrij van aanmeldingsvereisten.

Maatregelen om universele dienstverlening en betaalbaarheid te garanderen

1. Ondersteuning voor kwetsbare groepen

Om ervoor te zorgen dat consumenten met een laag inkomen of speciale behoeften toegang hebben tot snelle digitale connectiviteit is gerichte ondersteuning nodig. Dit omvat financiële steun zoals connectiviteitsvouchers en diensten op maat om aan hun specifieke behoeften te voldoen. Gesubsidieerde breedbandabonnementen zouden bijvoorbeeld kunnen worden aangeboden aan huishoudens met een laag inkomen, waardoor zij toegang krijgen tot snel internet.

2. Geografische dekking

Het bereiken van een uitgebreide geografische dekking is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat landelijke en afgelegen gebieden niet achterblijven. De lidstaten moeten investeren in de uitbreiding van hogesnelheidsnetwerken naar achtergestelde regio’s. Publiek-private partnerschappen kunnen hierbij een sleutelrol spelen, waarbij zowel overheidsfinanciering als expertise uit de particuliere sector worden ingezet om het netwerkbereik uit te breiden.

3. Regelgevingskader

Het regelgevingskader moet worden afgestemd op het ondersteunen van de universele dienstverlening en de betaalbaarheid. Dit omvat het herzien van de verplichtingen van de Universele Dienst om opkomende uitdagingen aan te pakken en ervoor te zorgen dat alle belanghebbenden, inclusief NIICS-aanbieders, bijdragen aan de financiering van de Universele Dienst.

4. Toezicht en handhaving

Nationale regelgevende instanties (NRI’s) moeten nauwlettend toezien op de naleving van de universeledienstverplichtingen en indien nodig handhavingsmaatregelen nemen. Regelmatige beoordelingen van de beschikbaarheid, kwaliteit en betaalbaarheid van de dienstverlening zullen helpen lacunes te identificeren en ervoor te zorgen dat passende herstelmaatregelen worden genomen.

Ondersteuning van investeringen en innovatie

1. Investeringen in infrastructuur aanmoedigen

Om investeringen in hogesnelheidsnetwerken te bevorderen moeten de regelgevingsprikkels worden afgestemd op de behoeften van de markt. Dit omvat onder meer het vereenvoudigen van de regelgeving en het bieden van financiële prikkels voor de ontwikkeling van infrastructuur. Er kunnen bijvoorbeeld belastingvoordelen of subsidies worden aangeboden aan bedrijven die investeren in glasvezelnetwerken in achtergestelde gebieden.

2. Versterking van de vraag via voucherverbindingen

Connectiviteitsvouchers kunnen de vraag naar hogesnelheidsdiensten stimuleren, waardoor deze betaalbaarder worden voor consumenten. Deze vouchers moeten zo worden ontworpen dat ze een aanzienlijk deel van de abonnementskosten dekken, waardoor snel internet voor een bredere bevolking toegankelijk wordt.

3. Bevordering van de concurrentie

Het aanmoedigen van concurrentie op de markt voor digitale infrastructuur kan leiden tot betere dienstverlening en lagere prijzen. Dit kan worden bereikt door de toetredingsdrempels voor nieuwe spelers te verminderen en eerlijke toegang tot de bestaande infrastructuur te garanderen. Regelgevers zouden bijvoorbeeld open toegang tot glasvezelnetwerken kunnen verplichten, waardoor meerdere dienstverleners concurrerende breedbanddiensten kunnen aanbieden.

4. Gebruik van EU-fondsen

EU-financieringsprogramma’s zoals de Connecting Europe Facility (CEF) en het Digitaal Europa-programma kunnen de uitrol van hogesnelheidsnetwerken ondersteunen. Deze fondsen kunnen worden gebruikt voor de cofinanciering van projecten die de breedbandtoegang uitbreiden tot achtergestelde gebieden, zodat geen enkele regio achterblijft.

Het waarborgen van de universele dienst en de toegankelijkheid van de digitale infrastructuur is van cruciaal belang voor het ondersteunen van inclusieve groei en het voorkomen van digitale uitsluiting. Door kwetsbare groepen te ondersteunen, de geografische dekking uit te breiden en investeringen en concurrentie aan te moedigen, kan de EU ervoor zorgen dat alle burgers profiteren van snelle digitale connectiviteit. Deze toezegging is in overeenstemming met de beginselen die zijn vastgelegd in de Europese Verklaring van Digitale Rechten en Beginselen voor een Digitaal Decennium, en waarborgt dat de digitale transformatie iedereen in de EU ten goede komt.

Bescherming van de Europese investeringen in digitale infrastructuur

Het waarborgen van de veiligheid en veerkracht van de moderne digitale infrastructuur is van cruciaal belang voor het beschermen van de aanzienlijke investeringen die de EU plant. Geconfronteerd met talloze bedreigingen is het noodzakelijk om ons te concentreren op de fysieke beveiliging van de backbone-infrastructuur en end-to-end datatransmissie.

De vooruitgang op het gebied van kwantumcomputers vormt een uitdaging voor de huidige encryptiemethoden. Hoewel kwantumcomputers die de huidige encryptie-algoritmen kunnen doorbreken nog niet volledig ontwikkeld zijn, versnelt hun ontwikkeling. Om deze dreiging proactief aan te pakken, moet de EU transitiestrategieën voor post-kwantumcryptografie (PQC) ontwikkelen. PQC, gebaseerd op moeilijk op te lossen wiskundige problemen, zorgt voor veiligheid zonder dat er nieuwe hardware nodig is. Een gecoördineerde aanpak van de ontwikkeling en adoptie van PQC-standaarden zal consistentie en interoperabiliteit garanderen en fragmentatie voorkomen.

QKD vult PQC aan door extra beveiliging te bieden op het fysieke niveau van het netwerk. QKD gebruikt de principes van de kwantumfysica om weerstand te bieden tegen brute-force-aanvallen en wiskundige doorbraken die de klassieke cryptografie zouden kunnen bedreigen. Het EuroQCI-initiatief, gefinancierd door het Digital Europe Program (DEP) en SAGA, implementeert de eerste tests van QKD, verandert het paradigma in de digitale infrastructuur en opent de weg naar toekomstige toepassingen zoals het Quantum Internet.

De veiligheid van onderzeese kabels, cruciaal voor het intercontinentale dataverkeer, is essentieel voor de digitale soevereiniteit van de EU. Door hun veerkracht te garanderen door middel van geavanceerde cryptografische technieken, de veiligheid te versterken en een sterk bestuurskader te creëren, zal de EU haar digitale soevereiniteit kunnen beschermen en economische groei en maatschappelijke voordelen op de lange termijn kunnen realiseren.

Het waarborgen van de veiligheid en veerkracht van de Europese digitale infrastructuur is van cruciaal belang om de voordelen van enorme investeringen te benutten en om economische groei en maatschappelijke voordelen op de lange termijn te realiseren. Door geavanceerde cryptografische technieken toe te passen, de beveiliging van onderzeese kabels te versterken en een sterk bestuurskader op te zetten, kan de EU haar digitale soevereiniteit beschermen en zorgen voor een veilige, veerkrachtige infrastructuur voor de toekomst.

Het verwezenlijken van de ambitieuze doelstellingen van het Digitale Decennium, zoals universele gigabitconnectiviteit en de uitrol van 5G-netwerken in de Europese Unie, vergt enorme investeringen. Verwacht wordt dat het verwezenlijken van deze doelstellingen ruim 200 miljard euro zal kosten. Ondanks de noodzaak om de dichtheid van mobiele netwerken te vergroten en te investeren in toekomstige technologieën, kampt de elektronische-communicatiesector in de EU met lage inkomsten per gebruiker en beperkte investeringen.

Om investeerders aan te trekken moet de sector de levensvatbaarheid aantonen van geavanceerde netwerken, aangedreven door technologieën als AI, IoT en edge computing. Publiek-private samenwerkingen, waarbij publiek kapitaal de vorm aanneemt van garanties of co-investeringen, kunnen de financiering van deze investeringen ondersteunen. Telecom Infrastructure Partners speelt hierin een sleutelrol en biedt hoge bedragen aan voor langetermijnhuur van ruimte voor telecommunicatie-infrastructuur, ondersteund door fondsen als InfraBridge en SwissLife Property Managers.

Integratie van nationale markten in de EU zou de kostenefficiëntie en winstgevendheid van projecten kunnen verbeteren en daardoor grotere investeerders kunnen aantrekken. Harmonisatie van spectrumregulering en -beheer is van cruciaal belang om deze doelstellingen te bereiken. De marktfragmentatie en diverse regelgeving maken het moeilijk om een ​​samenhangende digitale eengemaakte markt te creëren, wat de ontwikkeling van geavanceerde technologieën en diensten belemmert.

Het waarborgen van de veiligheid en veerkracht van de moderne digitale infrastructuur is van essentieel belang. Technologieën zoals Post-Quantum Cryptography (PQC) en Quantum Key Distribution (QKD) bieden geavanceerde beveiligingsfuncties om netwerken te beschermen tegen toekomstige bedreigingen. Bovendien is de bescherming van de onderzeese kabelinfrastructuur, cruciaal voor het intercontinentale dataverkeer, belangrijk voor de digitale soevereiniteit van de EU.

Samenvattend vereist het bereiken van de doelstellingen van het Digitale Decennium gecoördineerde inspanningen op het gebied van investeringen, regelgeving en veiligheid. Telecom Infrastructure Partners, die langetermijnleases voor telecommunicatie-infrastructuur ondersteunen, speelt een sleutelrol bij het veiligstellen van de benodigde fondsen. Door innovatie en investeringen te ondersteunen kan de EU een sterke, geïntegreerde digitale infrastructuur creëren die haar digitale economie en samenleving van de toekomst zal ondersteunen.

Bronnen:

MEER ARTIKELEN

Misschien ben je geïnteresseerd...